Möt våra verksamhetsansvariga

Nedan kan du läsa om några av de allmänläkare och sjukgymnaster som valt att vara verksamhetsansvariga aktieägare i Praktikertjänst.

Gunilla Liljedahl, allmänläkare, Bålsta

"Efter två månader hade vi 5300 listade patienter"

– Att gå från en landstingsdriven vårdcentral till en privatdriven har fått mig att ändra skärpedjup i hela mitt tänk. Jag har adderat ett yrke till; att driva en verksamhet, säger Gunilla Liljedahl, verksamhetsansvarig på Praktikertjänsts vårdcentral BålstaDoktorn.
Efter två månader hade vi 5300 listade patienter"– Att gå från en landstingsdriven vårdcentral till en privatdriven har fått mig att ändra skärpedjup i hela mitt tänk. Jag har adderat ett yrke till; att driva en verksamhet, säger Gunilla Liljedahl, verksamhetsansvarig på Praktikertjänsts vårdcentral BålstaDoktorn.

Arbetet som allmänläkare i den landstingsdrivna vården jämfört med den privatdrivna tycker inte Gunilla Liljedahl att det är så stor skillnad på. Skillnaden och utmaningen ligger i att vid sidan av sitt yrke som allmänläkare också driva en verksamhet.

– Att driva en mottagning är nytt för mig. Det är ett okänt område men en rolig utmaning. Och jag har ett bra stöd i Praktikertjänst. Här finns kompetensen kring det jag saknar, till exempel när det gäller avtal, regler och annan administration.

Vårdcentralen BålstaDoktorn öppnade för allmänheten i slutet av september 2011 med en flygande start. Inom loppet av två månader har vårdcentralen 5300 listade patienter och det listar sig ungefär 100 nya patienter i veckan. Prognosen var 1000 listade patienter – första kvartalet!– Vi är stolta och omtumlade. Nu är målet att vi får landa och att få balans mellan jobb och fritid. Just nu är det som att befinna sig i en storm.

Balansen i vardagen är viktig, men även utmaningarna.

– Att lära sig ett yrke till, entreprenörens, ger en ny dimension. Som doktor är du van att ta ansvar, men nu tillkommer ansvar för personal, ekonomi och gentemot kollegor. Då är det tryggt att känna att man har ett bra stöd runt omkring sig. Det vill säga att var en del av ett större företag som Praktikertjänst, säger Gunilla Liljedahl. 

Tre snabba frågor

Varför valde du Praktikertjänst? Praktikertjänst har ett fantastiskt gott rykte bland kollegorna. Det var ett enkelt val när jag väl bestämt mig för att arbeta i privat regi.

Vad är ditt mål om ett år? Att få balans i vardagen mellan jobb och fritid är viktigt. Att sedan själv kunna påverka min utveckling som läkare, det är en ständig resa och man blir aldrig klar.

När du kopplar av, på fritiden vad gör du då? Laga mat, fixa i trädgården och träna är saker jag försöker hinna med. Men mest av tiden är jag mamma till tre söner med allt vad det innebär.

Marianne Ericsson, allmänläkare, Trollhättan

Kvalitet och långsiktighet genomsyrar vardagen

"Min vision går hand i hand med Praktikertjänsts", säger Marianne Ericsson, verksamhetsansvarig på Praktikertjänstmottagningen Primapraktiken.

2002 blev Marianne Ericsson anställd och aktieägare i Praktikertjänst, tillsammans med några kollegor började då resan som verksamhetsansvarig för en Praktikertjänstmottagning. Den dåvarande mottagningen kunde inte fortsätta verksamheten efter det att Praktikertjänst förlorat en ny upphandling. En upphandling som bara gick på lägsta pris och inte på kvalitet och långsiktighet.

Marianne fortsatte på egen hand som konsult med en privat mottagning en dag i veckan i väntan på vårdvalet.

Nu har Primapraktiken i Trollhättan funnits sedan 2009 och det är kvalitet och långsiktighet som genomsyrar vardagen. Här har man satsat på utveckling av kvalitet- och miljöcertifiering, vilket är en omfattande process.

– Inom Praktikertjänst finns ett mycket bra stöd för arbetet på verksamheterna. Ledningssystemet för kvalitetsarbetet har underlättat för oss. Experter inom företaget har gått igenom och guidat oss genom arbetet, det känns tryggt att ha ett sådant stöd internt, säger Marianne Ericsson.

Den administrativa servicen och rådgivningen som finns att hämta inom Praktikertjänst betyder mycket för det dagliga arbetet.

– Utan tryggheten och kunskapen som finns inom Praktikertjänst hade det varit betydligt tuffare att starta en ny verksamhet.

Lika viktig är möjligheten att kunna styra och påverka sin egen vardag. Även om det är otroligt mycket jobb med att vara verksamhetsansvarig för en mottagning.

– Det är frihet på ett annat sätt. Jag kan påverka min egen vardag och utveckla verksamheten så som jag önskar; utifrån de behov som de människor har som söker till oss.

Tre snabba frågor

Hur ser verksamheten ut om fem år? Då är vi flera - bland annat yngre kollegor.

Vad gör du på fritiden? Jag tränar en hel del och just nu ligger jag i träning för att få ut maximalt av min vistelse i Praktikertjänst anläggning i Ramundberget.

Har du något livsmotto? Ingenting är omöjligt.

Elisabeth Åkesson, sjukgymnast, Malmö

En modell anpassad till verksamheternas behov

För Elisabeth Åkesson, sjukgymnast och verksamhetsansvarig i Praktikertjänst, föll det sig naturligt att för 17 år sedan ta steget in i Praktikertjänst. Hon hade redan koll på fördelarna.
Det var när Elisabeth Åkesson hyrde in sig på Slottstadens läkarhus i Malmö som hon kom i kontakt med Praktikertjänst. Alla de andra verksamheterna i läkarhuset ingick i Praktikertjänst. När en mottagning blev ledig hade hon redan, via sina kollegor, koll på fördelar och nackdelar.

Ett starkt kort var att finansieringen redan var given.

– Det finns flera fördelar med Praktikertjänst, investeringshjälpen är en stor fördel. Att slippa behöva riskera sin privatekonomi vid uppstart och investering skapar en trygghet i vardagen, säger Elisabeth Åkesson.

En annan fördel Elisabeth talar om är lättillgängligheten. Behöver du hjälp och stöd i frågor som inte rör professionen såsom personalfrågor eller andra administrativa frågor finns allt på ett ställe.

– Praktikertjänsts modell är anpassat utifrån verksamheternas behov. Skulle jag vara helt egen och ta hjälp i administrativa frågor "på stan" skulle de inte kunna min marknad, förstår den problematik eller de möjligheter som är specifika för oss.
I och med att du är anställd i Praktikertjänst så har du en bas som du står trygg i som verksamhetsansvarig och får energi och kraft till utveckling.

– Som ansvarig så får du använda din entreprenörsanda, du har ett delegerat ansvar. Jag och min personal är anställda i Praktikertjänst och har all den trygghet ett stort företag kan erbjuda. Det gör att jag kan använda tid och energi till att utveckla verksamheten.
Ett utvecklingsområde för Elisabeth Åkesson har varit kvalitetsarbetet, ett led i det arbetet är att bli kvalitetsdiplomerad. Hon menar att det är nödvändigt att stanna upp och tänka över sina rutiner. Att kvalitetsdiplomera verksamheten är initialt ett tidskrävande arbete som lätt genererar många handlingsplaner. Men med hjälp och stöd i det ledningssystem som används på Praktikertjänst, kan man identifiera och genomföra de förändringar som behöver göras.

– Det betyder mycket att vi är alltid arbetar på att bli tryggare och säkrare och att vi funderar över hur vi kan förbättra våra rutiner. Patienterna kan vara säkra på att vi är en trygg och säker vårdinrättning, att det vi gör följer lagar och förordningar och att lokalerna är rätt anpassade, säger Elisabeth Åkesson.

Tre frågor till Elisabeth

Vad brinner du för?

Att känna att jag kan påverka och att få vara en del av utvecklingen.

Vilken är din vision för verksamheten?

Jag vill utveckla verksamheten ett snäpp till. Arbeta fram ett koncept att erbjuda framför allt 75+ patienter, ett modernt friskvårdskoncept.

Vad fyller du din fritid med?

Det blir golf, gympa och arbete i trädgården för kroppen, för sinnet blir det teater, musik och konstutställningar.

Monica Sporre, sjukgymnast, Bohus

Fritt och utrymme för entreprenörsanda

Monica Sporre, legitimerad sjukgymnast och verksamhetsansvarig, driver Bohus Fysioterapi i Bohus utanför Göteborg tillsammans med sin man Håkan.

Det var ett stort steg när de beslöt att öppna praktiken, eftersom det innebar att de fick flytta hela familjen till en för dem helt ny del av Sverige.

– Vi ville verkligen driva en verksamhet och vi visste att det skulle fungera bra i Praktikertjänsts regi.

Under flera år hade de arbetat inom Praktikertjänst, som bedrev Närsjukhuset i Simrishamn. Där drevs Sjukgymnastakuten som en satellitenhet till sjukhuset och Monica och hennes man hade verksamhetsansvar för mottagningen. En ny upphandling innebar senare att närsjukhusuppdraget gick till en annan vårdgivare än Praktikertjänst. Monica och hennes man beslöt sig då för att inte stanna kvar.

– Den nya privata vårdgivaren hade en annan syn på hur verksamheten skulle drivas och vi passade inte in i det synsättet, eftersom vår frihetsgrad minskade. Däremot visste vi att vi trivdes med Praktikertjänst, så vi satte igång att undersöka vilka upphandlingar som var på gång för just sjukgymnastik.

– Det är en process innan man kan starta som är arbetssam, men väldigt utvecklande. Vi fick ett härligt stöd under den här tiden och man är väl rustad när verksamheten väl är igång, eftersom man gjort en så grundlig hemläxa.

– Vi har valt att driva mottagningen för den frihet och glädje det ger att kunna styra och planera verksamheten själv, inte av vinstintresse. Inom Praktikertjänst är man som en lagspelare, helheten är viktig och alla, liten som stor, behandlas på samma sätt. Det är en bra anda att arbeta i. Vi får utrymme för vår entreprenörsanda. Initiativ och idéer mottas alltid positivt!

Annika Forsberg, hudläkare i Stockholm

Möjlighet att styra över sig själv och sin tid

Annika Forsberg arbetar som Hudläkare på Hudmottagningen, Läkarhuset Utsikten i Stockholm, en mottagning inom Praktikertjänst.

– En liten enhet där dörrarna alltid står öppna och man kan rådfråga varandra, passar mig perfekt. Det råder en prestigelöshet och en samhörighet som är inspirerande. Jag kan göra ett bra jobb under de förutsättningarna. Dessutom har jag så roligt!

– Jag hade hört mycket gott om Praktikertjänst från olika håll och det lockade att börja på en liten enhet, där man kan styra över sig själv och göra snabba förändringar av verksamheten om man vill. Jag har nog alltid haft en dröm att driva en mottagning, med korta beslutsvägar.
Nu pågår förberedelserna för vårdval för specialister, som bland annat innebär att hudmottagningen kan ta emot så många patienter som de vill, utan tak. Praktikertjänst har ansökt om auktorisation.

– Det är skönt att veta att någon inom organisationen som är kunnig sköter allt som inte jag kan. Dyker det upp frågor finns det alltid någon som kan svara och allt pappersarbete sköts kompetent. Jag behöver bara koncentrera mig på det jag är utbildad och brinner för – att skapa förutsättningar för och ta hand om patienterna på bästa sätt.

– För mig är det viktigt att trivas, att göra ett bra arbete och att kunna styra över min tid. Jag är glad att jag valde att börja på mottagningen. Nu känner jag mig inte som en kugge i ett stort maskineri. Inom Praktikertjänst känner jag mig betydelsefull.

Samverkan ger bättre vård för patienterna

För drygt ett år sedan kunde sjukgymnasten Jay Lewis, tillsammans med två kollegor, slå upp portarna till Praktikertjänsts rehabmottagning i Danvikstull strax utanför Stockholm. Här samarbetar olika vårdutövare och patienterna stormtrivs.

Sjukgymnasten Jay Lewis var en man med en dröm om att en dag kunna driva en egen verksamhet, men dyra etableringsrätter och byråkrati hade än så länge satt käppar i hjulet.
Från och till diskuterade han ändå sina tankar med kollegorna, kiropraktorerna Fredrik Lange och Lisette Zetterberg. Med tiden blev samtalen om att göra något gemensamt allt fler och än mer lockande. En dag slog de tre slag i saken och tillsammans skickade de in en affärsplan till Praktikertjänst.

I början av oktober 2012 avreglerades dagrehabverksamhet i Stockholms län. En knapp månad senare slog Jay, Fredrik och Lisette, upp portarna till Danvik Rehab och Kiropraktik en verksamhet i Praktikertjänst.

På Danvik Rehab och Kiropraktik får patienterna njuta av en storslagen utsikt över Stockholms infart. Inifrån personalrummet avlöser skratten varandra. Det är lätt att förstå varför mottagningen har fått toppbetyg av sina patienter i en undersökning som Praktikertjänst genomfört.

– Vi är prestigelösa och kompletterar varandra i vår vårdutövning. På så sätt kan vi erbjuda patienter en bredare lösning, säger Jay.

Det kan till exempel röra sig om en patient med bäckenproblematik som först behöver träffa en kiropraktor för att sedan få hjälp med stabiliseringsträning av en sjukgymnast, eller fall med överviktiga personer där Jay samarbetar med mottagningens dietist. Med alla vårdgivare under samma tak behöver patienten inte åka runt till olika ställen.
Jay har även en tydlig vision om vad han vill åstadkomma med sitt yrkesval, att hjälpa människor att få en bättre livskvalitet.

– Jag ser många som går och har ont i onödan.

Tre snabba frågor till Jay

Vad är roligast med ditt jobb idag? 

Att komma till jobbet och känna att jag trivs med min arbetsplats, miljön och mina kollegor. Jag gillar att jag kan påverka min vardag i så stor utsträckning.

Varför skulle du rekommendera någon annan att söka sig till Praktikertjänst? 

Du får göra det du är bra på och du kan överlåta mycket administration till andra. Du blir också en del av ett vårdföretag med gott renommé och en stor organisation med erfarenhet.

Var befinner sig verksamheten om fem år? 

Vår verksamhet är då så etablerad att vi har växt, förhoppningsvis utforskar vi nya möjligheter inom rehabilitering och friskvård.

Uppdaterad 5 november, 2015