Möt våra verksamhetsansvariga

Nedan kan du läsa om några av de tandläkare och tandtekniker som valt att vara verksamhetsansvariga aktieägare i Praktikertjänst.

Tandläkare Ulrica Wanner i Gävle
Foto: Pernilla Wahlman

Ulrika Wanner har projekterat och byggt en ny mottagning inom Praktikertjänst. Tillsammans med sitt team har hon också tagit steget in i Praktikertjänsts verksamhetsutvecklingskoncept ADDERA.

Vad fick dig att välja tandläkaryrket?
– När jag var liten hade jag världens snällaste granne som jag såg upp till. Han hette Holger och var tandläkare. I mellanstadiet praoade jag hos honom och det var då jag bestämde mig för att bli tandläkare. När jag var klar med tandläkarutbildningen 2003 blev jag anställd av honom. Ganska snart gick Holger i pension och lämnade över ansvaret till mig. Jag blev kvar i två år, sedan fick jag mitt första barn och under föräldraledigheten såldes mottagningen.

Hur kom det sig att du valde Praktikertjänst?

– I slutet av min föräldraledighet, 2006, tog jag över verksamhetsansvaret för en Praktikertjänstmottagning och gick ihop med en tandläkarkollega, Ingela Gustafsson, som är specialist i protetik. Hon var redan anställd i Praktikertjänst och hade goda erfarenheter så vi blev kvar i bolaget.

Vilket stöd fick du i uppstarten?

– Jag fick hjälp med att göra en budget och se över vad vi behövde för att rusta upp mottagningen. Även om jag hade jobbat i några år var jag mer erfaren som yrkesperson än som verksamhetsansvarig, så jag fick även introduktion i hur det är att vara chef.

Hur har stödet sett ut därefter?
– I grunden är det löne- och fakturahantering samt Praktikertjänsts centralt tecknade inköpsavtal som jag har nytta av. Det finns också möjlighet att få stöd om det händer något utöver det vanliga. I övrigt är jag nog ganska självgående.Vid nybyggnationen fick jag också god hjälp med inköp och personalfrågor. Att bygga den här mottagningen är för övrigt något av det roligaste jag gjort.

Mottagningen är numera också en ADDERA-mottagning, vad innebär det?
– Verksamhetsutvecklingskonceptet ADDERA kretsar kring att vi ska utvecklas som mottagning, som yrkesutövare och som människor. Vi har fått ännu bättre sammanhållning; vi har lärt känna varandra på djupet tack vare att vi suttit ner och pratat om hur vi är och fungerar. Tillsammans har vi gått igenom hur man gör en budget för att alla ska få insikt i varför  styrtal och timintäktsmål finns, och flödet i tidboken är numera klart och tydligt för oss allihop. Det har varit en väldigt positiv upplevelse för hela gruppen.

Vilka tycker du är de främsta fördelarna med att arbeta i Praktikertjänst?
– Inga andra vårdföretag kan erbjuda de fantastiska insikter och den kunskapsbank som Praktikertjänst har. Till exempel behövde jag inte ringa Försäkringskassan en enda gång när den nya tandvårdsreformen kom 2008, i stället fick jag snabba och bra svar via våra interna kanaler. Vi har dessutom det väldigt användbara webbaserade verktyget FOKUS för att mäta lönsamheten utifrån bland annat omsättning, kliniska timmar, typ av patienter och kostnader. I FOKUS finns även ledningssystemet för kvalitet som gör att vi kan garantera riktigt bra vård.

Hur ser framtiden ut?
– Eftersom mottagningen är nybyggd handlar det just nu om att bli stabila och förvalta det vi har. Sedan ska vi fortsätta att utvecklas tillsammans för att komma till nästa nivå. På min önskelista finns att gå Praktikertjänsts ledarutvecklingsprogram Modernt Ledarskap.

Tandläkare Göran Lundh i Märsta
Foto: Göran Lundh

”Fördelen med Praktikertjänst är att jag nu dessutom är aktieägare. Tidigare som klinikchef var jag bara anställd och verksamhetsansvarig. Nu har jag alla tre rollerna.”

Tandläkare Göran Lundh har hunnit med mycket sedan han tog sin tandläkarexamen. Inte nog med att han varit kliniskt aktiv under hela sitt yrkesliv, han har även jobbat som klinikchef inom folktandvården Dalarna och i Stockholm, varit ordförande i Dalarnas Tandläkareförening och representant i kursnämnden. Nyligen tog Göran steget och blev verksamhetsansvarig inom Praktikertjänst.

I maj 2012 fick Göran kontakt med Stefan Horwath som är regionchef för Stockholm, Södermanland och Uppsala.

– Efter mötet med Stefan och min företrädare kändes det helt rätt att ta över verksamhetsansvaret på den här mottagningen, säger Göran och fortsätter:

– Jag trivdes bra i folktandvården på många sätt, men när det här tillfället dök upp, var det en självklarhet att gå vidare. En inarbetad tvåmannaklinik i full drift nära mitt hem, med bra medarbetare och med en tandläkarkollega jag känt sedan tidigare – kunde det bli bättre?! 

Valet att bli tandläkare var redan från början enkelt för Göran som tycker om att möta människor, jobba med händerna och att ”göra lite nytta”. Han ser hela tiden framåt och tänker fortsätta utveckla både sig själv och verksamheten. Resan att växla upp lite utrustning och se över rutiner och arbetssätt är redan påbörjad.

– Jag har tagit över en väl fungerande mottagning med en anda som passar mig perfekt. Jag vill föra den andan vidare och krydda med mig själv. Med detta som grund vill jag bygga upp en välkomnande familjetandvård.

– Som verksamhetschef har man ett stort ansvar. Att generera nöjda och glada patienter, skapa ett fint arbetsklimat med jobbarkompisarna och kunna leverera ett ekonomiskt överskott är egenskaper du bör besitta, säger Göran och fortsätter:

– Du behöver däremot inte vara särskilt modig, företagsekonomiskt kunnig eller veta allt om allt. Hjälpen finns inom Praktikertjänst.

Tandläkare Lena Gavelin i Uppsala
Foto: Privat

Lenas Gavelins motto i livet är ”Det ordnar sig”. Och sedan blev anställd i Praktikertjänst tycker hon att det har gjort det. 

- All kontakt med personal på huvudkontoret har verkligen varit jättebra. Min rådgivare har utöver den administrativa hjälpen också peppat mig mycket när jag har behövt det.

Innan Lena kom i kontakt med Praktikertjänst jobbade hon inom Folktandvården i Örebro, Stockholm och Uppsala. När tankarna om att börja driva en egen praktik i Uppsala började snurra blev Praktikertjänst istället ett ännu bättre alternativ.

- Det blev det enklaste sättet att få tag på en praktik och starta igång utan att behöva ligga ute med pengar och ta banklån.

Lena kände även andra tandläkare i Praktikertjänst och från dem hade hon hört positiva saker.

- Idag har jag mer frihet att bestämma själv över mina dagar. Och jag ser tydliga resultat av den arbetsinsats som jag lägger ner.

Tryggheten och det personliga stödet från huvudkontoret är något som underlättar i vardagen.

- Jag är exempelvis förnamnsmässig med personalen i Opusgruppen på Praktikertjänst, de är verkligen jättebra, och det är toppen att de kan komma in och skugga mig i datorn och se vad man gör när man ringer efter hjälp.

Saker som ska vara självklara är också det inom Praktikertjänst.

- Att man alltid får sin månadslön i tid. Och jag trodde att jag skulle behöva lägga mycket mer tid på administrativa uppgifter än vad jag har gjort.

Framtiden tycker Lena ser ljus ut och hon skulle gärna se en tandläkarkollega komma in på praktiken. Antigen som assistenttandläkare eller någon med eget verksamhetsansvar.

- Och så hoppas jag att det finns mycket plats för kompetensutveckling. Jag jobbar mycket protetik och vill gärna vidareutveckla det och hålla mig uppdaterad inom både material och tekniker.

Tandläkare Lars Dahlberg i Gävle

 Tandläkare, sammankallande i Praktikertjänsts valberedning, föreläsare och tandläkare för hockeylaget Brynäs IF. Hör Praktikertjänsttandläkaren Lars Dahlberg berätta om sitt jobb och sin passion i denna korta film.

Klicka på bilden för att komma till filmen. 

Uppdaterad 27 oktober, 2015