Johan Fredriksson tillträder som vd för Praktikertjänst

Johan Fredriksson tillträdde tjänsten som vd och koncernchef för Praktikertjänst måndag den 1 september 2014.

Johan Fredriksson, som närmast kommer från vd-positionen på Uppsala Vård och Utbildning, efterträder Erik Strand som varit tillförordnad vd sedan den 10 maj 2014, då tidigare vd Carola Lemne gick vidare till Svenskt Näringsliv.

Under september månad kommer Johan Fredriksson att gå parallellt med Erik Strand på vd-posten.

- Som privat vårdgivare spelar Praktikertjänst en viktig roll i den fortsatta utvecklingen av den svenska välfärden, därför är det viktigt med rätt person vid rodret, och det har vi hittat i Johan Fredriksson, säger Praktikertjänsts styrelseordförande Urban Englund.

Johan Fredriksson har arbetat inom hälso- och sjukvårdssektorn sedan tidigt 90-tal, och har bland annat spenderat cirka 10 år inom Stockholms läns landsting. Sedan 2001 har han varit verksam inom den privata sektorn, bland annat på Aleris AB och Frösunda LSS AB.

Om sin nya roll på Praktikertjänst säger Johan:

- Det är ett stort och väldigt spännande ansvar att få möjligheten att leda ett av Sveriges äldsta, största och mest välrenommerade företag inom välfärdssektorn. Att Praktikertjänst dessutom hamnar i topp i Svenskt KvalitetsIndex mätningar år efter år, är ett kvitto på att även patienterna är mycket nöjda med oss.