Praktikertjänst väljer post- och e-röstning för att öka engagemanget

Praktikertjänst väljer att öppna för möjligheten att post- och e-rösta under kommande års- och bolagsstämmor. Syftet är att öka engagemanget i företaget och göra det enklare för alla verksamhetsansvariga aktieägare att delta i den beslutande processen.

Det var under Praktikertjänsts extra bolagsstämma den 9 december som beslut togs att, till nästa årsstämma, inleda med möjligheten att rösta på distans. Det innebär att aktieägare som inte kan närvara på stämman och som inte har ombud kan post- och  e-rösta  via traditionell post eller digitalt på internet.

- Frågan om stämmodeltagandet har varit aktuell för oss under en tid och Praktikertjänsts styrelse har därför tittat på möjligheter för att kunna öka engagemanget och deltagandet vid beslutsfattande på stämmorna, säger Urban Englund, styrelseordförande för Praktikertjänst AB.

Praktikertjänsts spridda ägarstruktur med cirka 2 000 aktieägare som arbetar som verksamhetsansvariga på mottagningar runt om i Sverige gör att företaget är väl lämpat för post- och e-röstning.

Computershare, som tidigare har hjälpt Praktikertjänst med röstregistrering och dess röstningsprocedur, har lång erfarenhet av olika möjligheter att kunna rösta på distans  och kommer att leverera tjänsten till Praktikertjänst. I svenska bolag har distansröstning ännu inte använts i så stor skala.

- Jag vet inget svenskt bolag som använder det i dag och det  känns roligt att vara med och bidra till att Praktikertjänst kan ligga i framkant med att få ett högre deltagande i stämmobeslut, säger Tom Jonas, VD på Computershare.

Post- och e-röstning ska användas som ett komplement till den vanliga närvaron på stämmorna, som fortfarande har högsta prioritet.

- Med vår affärsmodell, där aktieägarna själva arbetar i verksamheten, är det oerhört viktigt att vi inkluderar samtliga aktieägare i de beslut som vi tar. Därför är den demokratiska processen en mycket viktig del, säger Urban Englund.

- Poströstning är ett bra komplement för att göra det enklare för alla som arbetar kliniskt med patienter och kanske inte har möjlighet att lämna sin arbetsplats när det är bolagsstämma. Vi har ju också en geografisk spridning över hela landet som kan innebära långa resor för att delta på stämman, säger Urban Englund.