Ny vd på Praktikertjänst Närsjukhus Simrishamn

” Jag gillar verkligen Praktikertjänsts vision med honnörsord som närhet, kvalité och trygghet”, säger Helena Ozolins ny vd för Praktikertjänst Närsjukhus Simrishamn.

Den 1 januari 2015 tillträder Helena Ozolins som ny vd för Praktikertjänst Närsjukhus Simrishamn. Helena kommer närmast från Folktandvården i Skåne där hon arbetat sedan 2005 som tandvårdschef/förvaltningschef, med cirka 1500 medarbetare på 75 kliniker runt om hela Skåne. Innan dess har Helena en lång chefskarriär inom tandvårdssektorn, främst på Gotland, innan hon landade i Skåne.

Snart tar hon klivet över till hälso- och sjukvårdsområdet och tillträder som vd för vårt nystartade dotterbolag Praktikertjänst Närsjukhus Simrishamn.

– Praktikertjänst tar över en mycket välfungerande verksamhet, tack vare alla medarbetare. Men det hindrar ju inte att vården kan förbättras och verksamheten breddas. Vi är glada över att Helena går in som vd för sjukhuset och är övertygade om att med Helena på plats kan vi påbörja arbetet med att utveckla vården för Östra Skånes invånare, säger Eric Wahlberg, affärsområdeschef Hälso- och sjukvård, Praktikertjänst.

Nu lämnar du tandvårdssektorn för hälso- och sjukvård. Vad tar du med dig från dina år som chef inom tandvård?

– För mig har det alltid varit viktigt att mitt jobb ”gör nytta”. Det pratas mycket om att ha patienten i fokus, och för mig är det en verklig drivkraft att leda en verksamhet mot det viktiga målet, oavsett om det är inom tandvård eller inom sjukvård. Kanske har det med yrkesstolthet att göra, kanske helt enkelt hur jag själv vill bli behandlad och bemött inom vården, säger Helena Ozolins.

Praktikertjänst har med flera nystarter och etableringar visat att vi tar ansvar för utveckling av svensk hälso- och sjukvård. Detta gäller även för vårt övertagande av sjukhuset i Simrishamn. Vårt främsta löfte till våra patienter är att vi alltid prioriterar den enskilde patientens vårdbehov högst.

– Jag gillar verkligen Praktikertjänsts vision, med honnörsord som närhet, kvalité och trygghet. Samtidigt är jag en mycket realistisk och pragmatisk chef - vi har de resurser vi har och det gäller att på smartaste och effektivaste sätt använda dem för att skapa högkvalitativ och trygg vård till så många som möjligt.

När du inte fokuserar på arbetet, vad gör du då?

– Familj och vänner är viktiga för mig. Jag försöker träffa eller ha kontakt med familjen och mina nära vänner så ofta det bara går, även om alla är utspridda över Sverige och världen och alltid har fullt upp.

Vi på Praktikertjänst hälsar Helena Ozolins varmt välkommen.