Rehab Station släpper ny film för att öka kunskapen om trycksår

Rehab Station Stockholm, ett dotterbolag till Praktikertjänst, släpper idag den 25 mars en utbildningsfilm som ger patienter, personal och anhöriga kunskap som om hur man kan förebygga och läka trycksår genom att ha en helhetssyn.

Madeleine Stenius, som är utbildningsansvarig på Rehab Station Stockholm har gjort filmen Trycksårs-skolan, som på ett lättbegripligt sätt ska öka kunskapen kring trycksår.

- Arbetet med filmen har gått bra. Det har tagit ett år från start till mål och det känns väldigt bra att den nu är färdig och att filmreleasen är här, säger Madeleine Stenius.

Filmen Trycksårs-skolan innehåller inga foton eller bilder av just trycksår, då det grafiska avskräcker personer, vilket man har märkt gör det svårt att ta till sig den viktiga informationen.

Det svåraste med projektet har varit att få ihop finanser och Madeleine menar att man måste brinna för sitt ämne och vara beredd på att jobba ideellt för att få ihop arbetet. Filmen har finansierats av RiksSår och Rehab Station Stockholm och förhoppningen är nu att filmen ska spridas ska öka informationen om trycksår runt om i landet.

- På Rehab Station har vi utbildat patienter och personal sedan 2001. 2014 behövde endast en tredjedel av de förlamade patienterna i Stockholm plastikoperera bort sina trycksår. Plastikkirurgerna på Karolinska härleder minskningen till just våra patient- och assistentutbildningar, säger Madeleine Stenius.

Filmen och dess extramaterial kommer efter filmreleasen den 25 mars att finnas tillgänglig för kliniker och mottagningar som registrerar svårläkta sår i RiksSår (www.rikssar.se).