en bild

Praktikertjänst förvärvar husläkargruppen Luthagsgården i Uppsala

Från och med den 1 juni ingår husläkargruppen Luthagsgården i Praktikertjänst. ”Vi har förvärvat en välrenommerad verksamhet med långsiktighet och högt förtroende bland patienterna ”, säger Alf Wiklund.

Uppsala är en expansiv region med en ökad befolkningstillväxt. Två grupper som växer enligt prognos är barnfamiljer med barn i skolåldern samt äldre. Praktikertjänst Hälso- och sjukvård har länge sett Uppsala som ett viktigt tillväxtområde och förvärvet ligger i linje med Praktikertjänsts expansion inom hälso- och sjukvårdsområdet.

– Att vi nu gör förvärvet av husläkargruppen Luthagsgården ligger helt i linje med Praktikertjänst långsiktighet som företag och ansvarstagande för svensk hälso- och sjukvård. Våra nya medarbetar på Luthagsgården är varmt välkomna till Praktikertjänst, säger Erik Strand, affärsområdeschef hälso- och sjukvård, Praktikertjänst.

De tidigare ägarna till verksamheten kommer att arbeta kvar för att bibehålla kontinuitet, kvalitet och kompetens. Patienterna kommer att känna sig väl förtrogen med sin vårdcentral även i fortsättningen.

– Husläkargruppen Luthagsgården passar väl in i Praktikertjänst. De står för långsiktighet med ett gott rykte och ett högt förtroende hos patienterna, säger Alf Wiklund, chef primärvård Praktikertjänst.

Husläkargruppen Luthagsgården startades 1994av fyra läkare tillika ägare av verksamheten. Sedan 2008 har verksamheten drivits vidare av tre av de ursprungliga ägarna. Från och med att Praktikertjänst den 1 juni 2015 förvärvat verksamheten har ett nytt vårdavtal tecknats med Landstinget i Uppsala Län och husläkargruppen Luthagsgården ingår nu fullt ut i vårdvalssystemet.

– Vi ser detta som en mycket bra lösning för den fortsatta verksamheten här på Husläkargruppen, säger Anders Jacobson, Rose-Marie Brinkeborn och Eva-Lena Stjernström.

Idag är cirka 11 000 patienter listade på Luthagsgården. Verksamheten har drygt 20 anställda utöver de tidigare ägarna.