Extern bild

Kvalitetsbokslut: God och trygg vård – varje dag

Publicerad:

Nu har vi sammanställt vårt andra kvalitetsbokslut för Praktikertjänsts primärvård.

Kvalitetsbokslutet för Praktikertjänsts primärvård omfattar både resultat i form av nationella mätningar av tillgänglighet och kontinuitet men också patienternas uppfattning om den vård vi levererar. I år har vi även fått tillgång till vårdresultat via det nationella kvalitetsregistret Nationella diabetesregistret (NDR).

– Kvalitetsbokslutet är en del i vår strategi att ständigt förbättra oss, genom att ta reda på våra resultat kan vi också vidareutveckla och förbättra vården för våra patienter, säger Elisabet Linder, kvalitetschef Hälso- och sjukvård, Praktikertjänst .

Vi arbetar varje dag för att skapa en god och trygg vård för patienterna. När patienterna får svara på frågor kring vårdkvalitet får Praktikertjänsts verksamheter i genomsnitt högre betyg än både övriga privata vårdgivare samt offentliga verksamheter.

– Patienternas betyg är det bästa kvittot på att vårt sätt att driva småskalig vård nära patienterna och i ständig utveckling där vi blir lite bättre varje dag, ger resultat, säger Erik Strand affärsområdeschef Hälso- och sjukvård, Praktikertjänst.

Utdrag från kvalitetsbokslutet:

  • En viktig del i utvecklingen av svensk hälso- och sjukvård är att bidra till den framtida läkarförsörjningen. På 63 av våra 81 vårdcentraler gör 163 ST-läkare sin ST-tjänstgöring.
  • Hög kompetens är en grundpelare inom Praktikertjänst. Vi ställer mycket höga krav på kompetens och erfarenhet hos våra medarbetare och de specialister som driver verksamhet hos oss. Våra 81 vårdcentraler (2014) är nästan uteslutande bemannade med specialister i allmänmedicin, eller ST-läkare i allmänmedicin och på 98 procent av våra samtliga vårdcentraler finns tillgång till kurator och/eller psykolog.

Tillbaka

Blocks