Praktikertjänsts pensionsstiftelse startar samarbete med GES för att säkra ansvarsfulla investeringar

Praktikertjänsts pensionsstiftelse startar samarbete med analysbolaget Global Engagement Services, GES, för att säkra arbetet ansvarsfulla investeringar. Pensionsstiftelsen förvaltar 11,5 miljarder kronor fördelat på cirka 200 bolag i USA, Europa och Asien och målet med samarbetet är att bättre kunna påverka innehavens arbete med miljö och arbetsförhållanden.

Tillsammans med en grupp andra investerare, svenska såväl som utländska, kan Praktikertjänsts pensionsstiftelse genom GES nu bättre påverka de företag som pensionsstiftelsen investerat i.

- Det här är ett led i Praktikertjänsts arbete för att ta större socialt och miljömässigt ansvar och samarbetet med GES ger oss nu större möjligheter att påverka våra innehav. Tidigare har alternativet huvudsakligen varit att sälja innehavet och rösta med fötterna. Men nu kan vi på ett bättre sätt vara med och påverka utvecklingen i samhället, säger Fredrik Ahlström, vd, Praktikertjänsts pensionsstiftelse.

Intresset för ansvarsfulla och hållbara investeringar har ökat kraftigt under senare år och de områden som GES huvudsakligen analyserar och utvärderar är miljö- och arbetsförhållanden.

- När jag startade min första portfölj i början av 90-talet så fanns en diskussion om rimligheten att investera i vissa företag och sedan dess har utvecklingen gått snabbt framåt. Det började med arbetsmiljö, men på senare år är det huvudsakligen miljö som fått mest uppmärksamhet, säger Fredrik Ahlström, och avslutar:

- För oss är det egentligen rätt enkelt. Våra investeringar ska generera hög avkastning på investerat kapital samtidigt som konsumenter och andra intressenter gillar företaget för att de sköter sig.

För ytterligare frågor, kontakta gärna:

Erik Magni, presschef, Praktikertjänst, tel: 0703-26 50 98, e-post: erik.magni@ptj.se