Praktikertjänst säger upp vårdavtalet avseende Alnö vårdcentral – erbjuder landstinget att ta över driften

Välfärdskooperativet Praktikertjänst säger upp vårdavtalet avseende Alnö vårdcentral utanför Sundsvall och erbjuder Landstinget Västernorrland att ta över verksamheten. Uppsägningstiden är tolv månader och bakgrunden till beslutet är svårigheter att rekrytera fasta verksamhetsansvariga läkare till vårdcentralen.

Praktikertjänst är ett välfärdskooperativ utan externa ägare och verksamheten bygger på att bolaget har verksamhetsansvariga kliniker som också är kliniskt aktiva. Oftast handlar det om tandläkare och läkare, men kan även vara sjuksköterskor eller andra arbetsgrupper. I Västernorrland, till skillnad från i princip resten av Sverige, är det mycket svårt att hitta personer som är intresserade av att bli verksamhetsansvariga och delägare i Praktikertjänst.

Alnö vårdcentral ligger utanför Sundsvall och har idag cirka 9 000 listade patienter, men sedan flera år drivs verksamheten utan fasta läkare.

- Vi har skickat in en uppsägning av vårdavtalet och det är naturligtvis ett oerhört tufft beslut och jag beklagar att vi inte lyckats lösa situationen. Vi har vridit och vänt på alla stenar under nästan två år, men inte kunnat hitta en långsiktig lösning för att driva verksamheten vidare, säger Göran Modin, affärsområdeschef Hälso- och sjukvård på Praktikertjänst, och fortsätter:

- Därför erbjuder vi nu Landstinget Västernorrland att ta över Alnö vårdcentral. Vi kommer självklart att driva verksamheten vidare så länge det behövs. Genom det här beslutet kommer vi inte längre att driva primärvård i Västernorrlands landsting, men fortsätter i 14 andra landsting.

Praktikertjänst har arbetat för att rekrytera fasta läkare och verksamhetschef under en lång period. Det har även förts diskussioner om att sälja verksamheten, men även det har varit resultatlöst.

- Vi och många andra privata och offentliga vårdgivare vet att det i många fall är tufft att rekrytera utanför de större tätorterna. Praktikertjänst är ett vårdkooperativ där de kliniskt verksamma äger och driver företaget. Den här affärsmodellen skapar kontinuitet och långsiktighet för våra patienter, men ställer samtidigt krav på ordinarie bemanning, och i det här fallet har vi inte lyckats med rekryteringarna, säger Göran Modin.

Praktikertjänst för nu en dialog med Landstinget Västernorrland om ett övertagande av verksamheten och alla listade patienter kommer att hållas informerade.

Erik Magni, presschef, Praktikertjänst, tel: 0703-26 50 98, e-post: erik.magni@ptj.se