Praktikertjänst med i nytt forskningsprojekt om framtidens vård och omsorg

Ett nytt forskningsprojekt från SNS ska bland annat titta på framtida personalförsörjning och den teknologiska utvecklingen som lösningar på vårdens utmaningar. Med i projektet är Praktikertjänsts ordförande Urban Englund.

En central fråga för framtidens vård är den demografiska utmaningen med en större andel äldre personer, vilket innebär ökade behov och högre kostnader. Forskningsprojektet Vård och omsorg i det 21:a århundrandet ska bidra med ny kunskap och underlag till lösningar för framtidens vård.

- Praktikertjänst är en organisation som bygger på forskning och vetenskap inom tandvård och hälso- och sjukvård och vi är gärna med och stimulerar projekt som kan få betydelse för både Praktikertjänst och för vården i stort, säger Urban Englund, tandläkare och styrelseordförande i Praktikertjänst.

Forskningsprojektet ska vara klart 2021 och fokuserar på två centrala dimensioner av de många utmaningar som vården och omsorgen står inför – hur kan sektorn säkra personalförsörjningen och hur kan den teknologiska utvecklingen tas tillvara.

- Det här forskningsprojektet är väldigt angeläget och både vården och omsorgen har stora utmaningar framför sig. Praktikertjänst vill gärna vara en del av lösningen och bidra till en positiv utveckling där aktörer från flera olika delar av samhället skapar attraktiva arbetsplatser och innovativa lösningar, säger Urban Englund.

SNS har genom projektet kontakt med flera ledande forskare. Målet är att publicera minst tio rapporter och anordna ett femtontal seminarier som rör centrala frågor för vård- och omsorgssektorn.

– De här frågorna står högt på dagordningen för både politiker och medborgare. Vi är därför väldigt glada över att vi knutit flera nyckelaktörer till projektets referensgrupp, säger Evelina Björkegren, ansvarig forskningsledare på SNS i ett pressmeddelande.

I forskningsprojektets referensgrupp ingår:

Marcus Dahbo, vd, Temabo
Urban Englund, styrelseordförande, Praktikertjänst
Karin Eriksson, enhetschef, Vinnova
Eva Fernvall, kommunikationsdirektör och styrelseledamot, Apoteket
Lena Hellberg, senior rådgivare, Socialdepartementet
Jan Hillert, forsknings- och utbildningsdirektör, Karolinska Universitetssjukhuset, representerar SLL
Suzanne Håkansson, Vice President Healthcare Affairs, AstraZeneca
Martin Irding, vd och grundare, Frisq
Ann Johansson, vice förbundsordförande, Vårdförbundet
Douglas Lundin, chefsekonom, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket
Sara Meunier, vice vd, Inera
Patrik Nystedt, vd, MedLearn
Daniel Persson, affärsutvecklare, Min Doktor
Inger Ros, förbundsordförande, Riksförbundet HjärtLung
Thomas Schneider, kvalitetschef, Bräcke Diakoni
Peter Seger, vd, Sophiahemmet
Annika Wallenskog, chefsekonom, Sveriges Kommuner och Landsting

Ari Kokko, professor i internationell ekonomi och internationellt företagande vid Copenhagen Business School, deltar som representant för SNS Vetenskapliga råd.

Erik Magni, presschef, Praktikertjänst, tel: 0703-26 50 98, e-post: erik.magni@ptj.se