Extern bild

Kvalitetsbokslut: Praktikertjänst i topp när patienterna bedömer vårdkvalitet

Publicerad:

Praktikertjänst ligger i topp när det gäller hur patienterna upplever vårdkvaliteten vid sin vårdcentral. Det visar Praktikertjänsts första kvalitetsbokslut för primärvården.

Kvalitetsbokslutet omfattar de 80 vårdcentraler (2013) som Praktikertjänst driver inom 15 landsting. Det utgör ett första steg i vårt arbete mot ökad öppenhet kring vårdresultat och vår önskan att påverka vårdens utveckling.

Prakitkertjänst har haft som ambition att redovisa ett antal olika medicinska vårdresultat för 2013, exempelvis för patienter med diabetes eller astma och KOL. Svårigheterna att föra samman data från olika journalsystem har medfört att det inte har gått att få fram kvalitetssäkrade data. Detta första kvalitetsbokslut saknar tyvärr därför flertalet skarpa mått på de vårdresultat Praktikertjänst uppnår för de vanligaste diagnoserna. Samtidigt som Praktikertjänst hoppas på en samordning nationellt, så är det tydliga målet att redovisa kvalitetssäkrad data för 2014.

Vad gäller patientupplevd kvalitet finns den årliga mätningen Nationell Patientenkät (NPE) från SKL. Den senaste mätningen är från hösten 2013 och bygger på svar från 138 000 patienter på offentliga och privata vårdcentraler över hela landet. Mätningen visar att fler patienter får träffa samma läkare vid våra vårdcentraler, jämfört med vårdcentraler från andra privata eller offentliga vårdgivare. NPE mäter även hur patienterna upplever vårdkvaliteten vid sin vårdcentral. I mätningen placerar sig Praktikertjänst i topp i sju av de åtta dimensioner som utvärderas.

Ett annat mått på god kontinuitet är att Praktikertjänsts vårdcentraler drivs i princip helt utan hyrläkare. En undersökning som Praktikertjänst har gjort visar att en vanlig tisdag i februari 2014 utgjorde hyrläkare 4 procent av det totala antalet specialistläkartjänster på vårdcentralerna inom Praktikertjänstkoncernen. Detta har jämförts med en omfattande undersökning som Läkarförbundet genomförde 2012 bland landets 1 160 vårdcentraler. Den visade att andelen hyrläkare utgjorde 20 procent av läkarbemanningen, 23 procent vid offentligt drivna vårdcentraler och 15 procent vid privata.

Praktikertjänsts vårdcentraler lever också i mycket hög grad upp till målen i den nationella vårdgarantin, enligt den mätning som SKL gjorde hösten 2013. Vid Praktikertjänsts vårdcentraler fick i genomsnitt 95,4 procent av patienterna kontakt med vårdcentralen samma dag (medel nationellt var 92 procent). Mätningen visar också att 95,1 procent av patienterna fick tid till läkare inom 7 dagar (medel nationellt var 93 procent).

Hög kompetens är en grundpelare inom Praktikertjänst och vårdcentralerna är nästan uteslutande bemannade med specialister i allmänmedicin, eller ST-läkare under specialistutbildning. Av dessa läkare är 75 procent aktieägare i Praktikertjänst.

Vi är stolta över den vårdkvalitet vi presterar, över den långsiktiga kontinuiteten i vården, och över den höga kompetens som finns inom våra verksamheter och hoppas att vårt kvalitetsbokslut kan bidra till en bättre vårdkvalitet.

Tillbaka

Blocks