Praktikertjänsts vd deltog i SIQ:s paneldebatt i Almedalen

Torsdag den 2 juli deltog Praktikertjänsts vd Johan Fredriksson på SIQ:s* paneldebatt i Almedalen. Debatten föregicks av ett seminarie om rapporten Hälso- och sjukvårdens paradigmskifte.

Rapporten, som är gjord av forskare Dag Noren, visade vilka enorma kvalitetsförbättringar och kostnadssänkningar som kan göras om man arbetar med att samordna vårdinsatser mellan olika aktörer för patienter med multipla diagnoser och komplicerade tillstånd.

- Dag Noréns studier visar att det finns enormt mycket för individen att vinna på att skapa reell samordning av de insatser som görs mellan olika vårdaktörer. För de multisjuka och för personer med komplexa vårdbehov så är det idag ett problem att ingen tar helhetsansvaret för vårdinsatserna. Det är inte ok - vare sig ur individens synvinkel eller ur samhällets. Om man får till samordning "på riktigt" så ökar såväl den patientupplevda kvaliteten, den medicinska och dessutom minskar kostnaderna dramatiskt. Kvalitet är billigt, kommenterar Johan Fredriksson studien.

Johan Fredriksson har suttit med i styrelsen för SIQ fram till den 1 juli i år.

*SIQ, Insitutet för Kvalitetsutveckling, är en stiftelse med staten och näringslivet som grundare och som arbetar med att sprida kunskap och metoder kring kvalitetsutveckling.