Praktikertjänst satsar på digitalisering och inrättar enhet för e-hälsa

Vårdkooperativet Praktikertjänst satsar på digitala lösningar och inrättar en enhet med tre personer som ska fokusera på e-hälsa. Men redan idag arbetar Praktikertjänst med ett antal digitala projekt som ökar tillgängligheten för patienter och skapar en effektivare vård.

Under perioden fram till 2020 väntas den digitala revolutionen på allvar nå svensk sjukvårds- och tandvårdssektor. För att svara upp mot en ny och snabbt föränderlig verklighet behöver Praktikertjänst utveckla verksamheten så att den passar dagens alltmer digitaliserade värld.

- Digitaliseringen påverkar hela samhället och Praktikertjänst måste vara en naturlig del av den utvecklingen. Ökad informationstillgänglighet och hälsomedvetenhet gör att en stor del av utvecklingen drivs ur ett konsumentperspektiv. Dessutom ökar användningen av smarta mobiler och internet används i allt lägre åldrar, säger Johan Fredriksson, vd Praktikertjänst.

Globalisering och förändrade patientbeteenden ställer nya och högre krav på snabbhet och öppenhet. Samtidigt bidrar det till ökad effektivitet, mer delaktighet och bättre data och underlag för att analysera patientmönster och beteenden, vilket kan skapa högre vårdkvalitet och bättre service.

Inom koncernen drivs redan idag flera digitaliseringsprojekt inom både tandvård och hälso- och sjukvård, däribland digitala tandavtryck genom scanning, ett läsplatteverktyg inom Avancerad Sjukvård I Hemmet och ett digitalt formulär som fylls i vid besök på vårdcentralen. Andra projekt fokuserar på lösningar för tidsbokning och betalning.

- Satsningar på e-hälsa och digitalisering krävs för att Praktikertjänst ska vara ett fortsatt konkurrenskraftigt vårdföretag. Vi tar nu krafttag för att ytterligare öka tillgängligheten och delaktigheten i vården och förbättra samordningen och effektiviteten i våra verksamheter, säger Karl Bergman, nytillträdd chef för programkontoret för e-hälsa på Praktikertjänst.

Karl Bergman är chef för nystartade programkontoret för e-hälsa på Praktikertjänst. Karl är civilingenjör med inriktning bioteknik och kommer närmast från en tjänst som managementkonsult inom hälso- och sjukvård på Arthur D. Little där han de senaste åtta åren bland annat arbetat med flödesoptimering inom primärvården och digitaliseringsstrategier för universitetssjukhus.

Johan Skugge är digital affärsutvecklare på programkontoret för e-hälsa på Praktikertjänst. Johan är civilekonom och kommer närmast från HR-techbolaget Benify där han arbetat med affärsutveckling samt som ansvarig för pensions- och försäkringsprodukter.

Anna-Carin Ögren är digital affärsutvecklare på programkontoret för e-hälsa på Praktikertjänst. Anna-Carin är elektronikingenjör och kommer närmast från en tjänst som projektledare på e-hälsomyndigheten.

Erik Lindén, Marknad & Kommunikation, Praktikertjänst, tel: 0707-89 38 34, e-post: erik.linden@ptj.se