CityAkuten får inte förlängt vårdavtal för akut medicin och kirurgi

Stockholms läns landsting har beslutat att inte förlänga CityAkutens vårdavtal inom akut medicin och kirurgi. Avtalen löper ut den sista december 2017 och medarbetare inom verksamheten har informerats om förändringen. Samtidigt startar CityAkuten – tillsammans med moderbolaget Praktikertjänst – en ny vårdcentral i CityAkutens befintliga lokaler vid Hötorget i Stockholm.

CityAkuten tog under 2016 emot cirka 200 000 patientbesök, och omkring 18 000 av dessa var till mottagningen inom akut medicin och kirurgi vid Hötorget i Stockholm. Totalt berörs fem medarbetare av att avtalet inte förlängs och CityAkuten har initierat fackliga förhandlingar.

– Det är naturligtvis oerhört tråkigt att avtalen inte förlängs. CityAkuten startade redan 1983 med målet att ge patienter med mindre allvarliga besvär snabb vård utan att behöva vänta i långa köer på sjukhus. Och det var just inom medicin och kirurgi som verksamheten startade, så det här blir slutet på en lång era, men samtidigt starten på något nytt, säger Cecilia Halvars Öhrnell, vd på Cityakuten.

Den 1 november öppnar CityAkuten Vårdcentral vid Hötorget i centrala Stockholm. Det är den tidigare husläkarmottagningen vid CityAkuten som byter namn och vårdgivare – från CityAkuten till moderbolaget Praktikertjänst.

– CityAkuten renodlar nu verksamheten och primärvården kommer nu att drivas i ett större sammanhang inom moderbolaget, som redan driver över 80 vårdcentraler över hela Sverige, säger Cecilia Halvars Öhrnell.

Bytet av vårdgivare är en så kallad verksamhetsövergång och innebär att alla anställda medarbetare på husläkarmottagningen är välkomna att fortsätta sin anställning på den nya vårdcentralen.

Patienter som är listade på berörda mottagningar kommer via brev att informeras om förändringarna. Övriga mottagningar inom CityAkuten – däribland ortopedi, öron- näsa-hals och astma och allergi – berörs inte av förändringarna.