Extern bild

Husläkarna i Österåker startar digital vårdtjänst

Publicerad:

Husläkarna i Österåker – med cirka 23 000 listade patienter – har startat en digital vårdtjänst där vårdcentralen erbjuder vårdmöten via en läkarchatt. Tjänsten kopplar ihop nätbaserad och fysisk vård och är till för akuta, lättare besvär, exempelvis fästingbett, hudutslag och halsont.

Antalet digitala läkarbesök ökar kraftigt runt om i landet och många patienter uppskattar tillgängligheten och enkelheten med att kunna prata med en läkare via exempelvis en chattfunktion.

- Vi har under flera år följt utvecklingen av nätbaserad vård och nu känner vi att det är läge att komplettera verksamheten med en egen tjänst där vi kan möta våra patienter på en ny och spännande arena, säger Anders Lindh, specialist i allmänmedicin och verksamhetschef på Husläkarna i Österåker.

Plattformen har utvecklats av teknikbolaget Doctrin tillsammans med Praktikertjänst, där Husläkarna i Österåker ingår. Och tjänsten – som också ska införas på ytterligare antal vårdcentraler runt om i Sverige – syftar till att skapa en smartare och mer tillgänglig vård samt bidra till effektivare arbetsflöden för mottagningens medarbetare.

- Patienter söker idag i regel vård båda via nätet och fysiska vårdcentraler och det finns en stor potential att integrera nya lösningar i tjänsten, exempelvis video, berättar Anders Lindh.

Husläkarna i Österåker har cirka 23 000 listade patienter och de kan via tjänsten nu söka vård för 22 olika sökorsaker, däribland hudutslag, halsont och fästingbett. Patienten loggar in via bank-id och svarar på ett antal frågor om besvären och skickar vid behov även med en bild, och därefter finns möjlighet att via chatt prata med läkare. Om det krävs ett fysiskt besök bokas det enkelt in via plattformen.

- Som läkare får jag en bra bild av patientens besvär och kan ofta direkt se att det exempelvis handlar om en urinvägsinfektion som behöver behandlas. Många besök kommer vi att kunna hantera genom ett eller två chattmeddelanden, förklarar Anders Lindh, och fortsätter:

- Den här tjänsten innebär ju en stor tidsbesparing för våra patienter och den effektiviserar också hanteringen av enklare åkommor, vilket gör att vi kommer att få mer tid till mer komplexa behov.

Tjänsten är öppen vardagar mellan klockan 08.00 och 15.00, och kommer man som patient in under den perioden får man svar via chatten inom två timmar.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Erik Magni, presschef, Praktikertjänst, e-post: erik.magni@ptj.se, tel: 0703-26 50 98

Tillbaka

Blocks