Paret som startade tandläkarmottagning i Storrödningsberg – en by med tio invånare

I början av maj öppnade tandläkarmottagningen Stjärnan i Storrödningsberg, en by med tio invånare mitt i Västerbotten. Bakom satsningen står Anders och Marita Sundh, tandläkare respektive psykiatriker och tandsköterska. Målet är att få fler att gå till tandläkaren och skapa en lugn miljö för behandling av tandvårdsrädsla.

I Norrland är det inte ovanligt att ha långt till närmaste tandläkare och fem mil enkel väg är något många vant sig vid. Dessutom finns ingen utbredd vana att regelbundet gå till tandläkaren för förebyggande vård. Det är något som Anders och Marita Sundh vill ändra på.

- Är det glest mellan mottagningarna är det svårt att få in vanan att regelbundet gå till tandläkaren. Många går bara när de har ont. Vi fyller en lucka med den här verksamheten och hoppas nå patienter som annars inte skulle besökt tandläkaren, säger Anders Sundh, tandläkare, odontologie doktor och verksamhetschef på tandläkarkliniken Stjärnan, och fortsätter:

- När jag berättade att vi skulle starta en mottagning här i Storrödningsberg trodde ingen att det var sant. Många har blivit väldigt glada över att de nu har närmare till tandläkaren och vi hoppas kunna ta emot omkring 600 patienter per år.

Gården som kliniken ligger i är en tidigare nykterhetsloge från 1939 och den drivande kraften bakom bygget var Anders Sundhs morfars far. Och i mottagningen – som har ett behandlingsrum och ett renrum – har Praktikertjänst, som äger mottagningen, investerat cirka 1,5 miljoner kronor.

- Det är en traditionell tandläkarmottagning, men vi kommer att vara flexibla och arbeta på patienternas villkor. Har man tandvärk en lördag ska det gå att komma förbi. Det ska vara personligt och patientanpassat, säger Anders Sundh.

Verksamheten erbjuder allmäntandvård och behandling av patienter med tandvårdsrädsla, en behandlingsspecialitet som i stor utsträckning saknas i Norrland.

- Marita har avtal med Region Västerbotten kring tandvårdsrädsla och det här är bästa möjliga miljön för den typen av besvär. Här kan hon behandla patienterna i lugn och ro. Det är inte klockan som styr, det är patienterna, säger Anders Sundh.

Anders Sundh kommer fokusera sin tid på den nya kliniken samtidigt som han även ska arbeta på sin andra klinik som ligger i Lövånger, cirka fem mil österut.

- Tanken var att jag skulle pensionera mig, men jag valde att trappa ner genom att starta upp något nytt. Nu blir jag deltidspensionär och kommer att arbeta två dagar i Storrödningsberg och en dag i Lövånger.

Om Anders Sundh

Drev under fem år en klinik i Skellefteå och innan dess arbetade han som tandläkarkonsult åt Region Västerbotten i 13 år. Han tog sin tandläkarexamen 1985, avlade doktorsexamen inom materiallära 2010 och var den som introducerade zirconia inom tandvården. Han har också varit vd för börsnoterade dentalbolaget Decim, som han också var med och grundade.

Anders Sundh, tandläkare och verksamhetschef, e-post: anders.sundh@ptj.se

Erik Magni, presschef, Praktikertjänst, tel: 0703-26 50 98, e-post: erik.magni@ptj.se