Extern bild

Ny vårdcentral i centrala Stockholm – Vasastans vårdcentral

Publicerad:

Cityakutens vårdcentral flyttade i juni till nya, större lokaler på Kungstensgatan 57 i centrala Stockholm. Samtidigt bytte verksamheten namn till Vasastans vårdcentral. I de nya lokalerna finns möjlighet att ta emot uppemot 15 000 listade patienter.

Det var 2017 som Cityakutens vårdcentral öppnade på Apelbergsgatan vid Hötorget i Stockholm. Då hade verksamheten runt sju medarbetare och cirka 6 000 patienter. Nu har mottagningen nästan 20 medarbetare, varav åtta läkare och sex sjuksköterskor, och cirka 10 000 listade patienter.

- Vi har haft en spännande resa och lokalerna vi hade tidigare var anpassade för en helt annan storlek än den vårdverksamhet vi driver idag. När vi flyttade passade vi också på att byta namn till Vasastans vårdcentral. Det ger oss en tydlig lokal förankring och en tydlighet om vilka vi är, säger Jakob Nowakowski, specialist i allmänmedicin och verksamhetschef på Vasastans vårdcentral, och fortsätter:

– När vi tar verksamheten vidare fortsätter vi att fokusera på att erbjuda god kvalitet, ett varmt omhändertagande och hög tillgänglighet med besök hos läkare inom en vecka. Både forskning och vår egen erfarenhet visar att kontinuitet är en förutsättning för god primärvård och därför kommer alla patienter som är listade på mottagningen också att erbjudas listning på namngiven läkare.

De nya, nyrenoverade lokalerna är cirka 560 kvadratmeter, vilket är cirka 200 kvadratmeter större än den tidigare ytan, och de har anpassats för att driva vårdverksamhet. Mottagningen kommer att kunna ta emot uppemot 15 000 listade patienter, men då krävs också fler medarbetare.

- De tidigare lokalerna var trångbodda och begränsade utvecklingen medan de nya lokalerna har byggts från grunden och är patientanpassade. Det rustar oss för framtiden och ger goda möjligheter att fortsätta utveckla vården, säger Jakob Nowakowski.

Vårdcentralen – som erbjuder listning för patienter som inte bor i Region Stockholm – tar också emot patienter via digitala vårdmöten genom Praktikertjänst24, en digital vårdtjänst som fungerar som en förlängning av mottagningen. Tjänsten är öppen dygnet runt och patienterna kan när som helst påbörja ett ärende eller besök.

- Patienter efterfrågar snabbhet och tillgänglighet och då är en digital vårdtjänst ett bra komplement till ett fysiskt besök. Samtidigt är det viktigt att behålla den personliga kontakten mellan medarbetare och patient och därför drivs den digitala tjänsten av oss som arbetar på mottagningen. Patienter kan registrera sina besvär dygnet runt och sedan få svar via chatt eller video under ordinarie arbetstid, säger Jakob Nowakowski.

För redan listade patienter innebär flytten och namnbytet ingen förändring.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Jakob Nowakowski, specialist i allmänmedicin och verksamhetschef, Vasastans vårdcentral, e-post: vasastansvardcentral@ptj.se, tel: 08-128 556 00

Erik Magni, presschef, Praktikertjänst, e-post: erik.magni@ptj.se, tel: 0703-265098

Tillbaka

Blocks