"Mentorprogrammet blev verkligen en investering i mig själv och min framtid"

Att vara adept i Praktikertjänsts mentorskapsprogram

För ungefär tre och ett halvt år sedan gick jag med i Praktikertjänsts mentorskapsprogram. Jag var ganska ny som tandläkare i koncernen och ny i den privata världen och hade då endast jobbat i tre år, inklusive ett års mammaledighet. Plötsligt byttes barnledigheten mot jobb på heltid som både tandläkare och verksamhetsansvarig. Jag valde då att gå med i mentorskapsprogrammet, som jag hade läst om på Praktikertjänsts intranät.

Tandläkare Anders Ström, som då jobbade inne i Stockholm, blev min mentor och en helt fantastisk sådan! Jag vill ge en stor eloge till den som ”matchade ihop oss”. Anders kontaktade mig och kom ut till mottagningen i Märsta där jag jobbar och hälsade på. Efter att jag även besökt hans mottagning fortsatte vi sen att ses på mer ”neutral mark” som Anders uttryckte det. Ofta på Praktikertjänsts huvudkontor i Stockholm.

Anders var en helt fantastisk mentor – han kunde allt och var otroligt bra på att lyssna och få med mig som då var ny i företaget in i gemenskapen. Jag följde med på aktieägarmöten och insåg att jag faktiskt inte är ensam om att känna som jag gör. Det var också skönt att han kunde vara ärlig mot mig. Anders har ju gått igenom samma resa men under en helt annan tid. Och jag märker ju fortfarande av vad mötena med honom gav mig, saker som jag inte ens tänkte på då, så mentorprogrammet blev verkligen en investering i mig själv och min framtid.

Funderar du på att en mentor? Tveka inte, vad har du att förlora? För mig var mentorsupplevelsen bara positiv och gav mig en kollega att ha kontakt med, någon som jag alltid kunde höra av mig till och som alltid hade ett lyssnande öra att låna ut. Och jag tror att programmet är speciellt bra när man är ung och ny i bolaget – mentorskapet hjälper en många steg framåt."

//Salome Kashani