en bild

Fokus på nöjda patienter när kvalitetskonsulter rekryteras

Patienter med klagomål på vården ska numera vända sig direkt till berörd mottagning. Samtidigt intensifierar Praktikertjänst sitt kvalitetsarbete genom att rekrytera 14 interna kvalitetskonsulter.

  • Text Amanda Hjelm
  • Foto Shutterstock

Sverige har ett välfungerande vårdsystem och målsättningen är att alla patienter ska vara nöjda med sin vård. Därför är det viktigt att de som har synpunkter eller klagomål får möjlighet att framföra dem. På så sätt kan varje patient bidra till att vården blir bättre och säkrare, samtidigt som vårdutövaren får en chans att utveckla sitt arbete. Praktikertjänst tog för två år sedan fram en kvalitetsstrategi i syfte att ytterligare förbättra sitt arbete inom området.

– Kraven som ställs från myndigheter, landsting, patienter och medarbetare har blivit tuffare och fortsätter att öka. Därför behöver vi identifiera förbättringsområden, åtgärda och sprida kunskap och stödja alla våra medarbetare i det löpande kvalitetsarbetet. Det ska vara lätt att göra rätt, säger Ann-Christine Bolle, tillförordnad kvalitetschef på Praktikertjänst.

Som en del i arbetet har Praktikertjänst internrekryterat 14 kvalitetskonsulter. Konsulterna jobbar kliniskt inom tand-, hälsa- och sjukvård och ska besöka Praktikertjänsts mottagningar för att revidera kvaliteten i vården. 

– Vi jobbar ständigt med att bli bättre. Nu kommer vi vara ute och titta på mottagningarna, utveckla, förbättra och följa upp. Om vi hittar något som är avvikande får vi kontinuerliga rapporter och kan snabbt rätta till det, förklarar Ann-Christine Bolle. 

Tandläkaren Gunilla Brattström-Cronqvist, som jobbar i Lund och har varit del av Praktikertjänst i närmare 25 år, är en av de 14 kvalitetskonsulterna. 

– Vi fungerar som konsulter, kan ge tips och svara på frågor om det behövs. Det händer mycket just nu och det kan vara svårt att hålla sig fullt uppdaterad och informerad om nya regler och förordningar, förklarar hon. 

När kvalitetskonsulterna besöker en mottagning fokuserar de på fem områden: patientsäkerhet, strålsäkerhet, arbetsmiljö, säkerhet och miljö. 

– Det är viktigt att Praktikertjänst lägger ribban högt och ser till att lagar och förordningar följs. Meningen är att vi ska få våra kollegor medvetna om hur dessa lagar ska tolkas och följas. Vi ska hjälpa dem att hålla sig ajour om vad som gäller, säger Gunilla Brattström-Cronqvist.  

Blocks

Ny lag för patienter

En lagändring som påverkar patienter trädde i kraft 1 januari 2018. Ändringen innebär att de patienter som har synpunkter eller känner sig missnöjda med vården, i första hand ska kontakta vårdgivaren i stället för Inspektionen för vård och omsorg (IVO). IVO, som tidigare tog emot klagomål, ska fokusera mer på att inspektera vården.

Henrik Spong

Tillförordnad kvalitetschef på Praktikertjänst.

Gunilla Brattström-Cronqvist

Kvalitetskonsult och tandläkare på Tandläkarna Cronqvist & Schwantes i Lund.