Patientsäkerhetsveckan 2025
Praktikertjänst arrangerar årligen en Patientsäkerhetsvecka för att inspirera alla våra verksamheter till ett aktivt och långsiktigt arbete med patientsäkerhet.
Läs mer om veckan härKvalitetsarbetet går som en röd tråd genom alla verksamheter och Praktikertjänsts ambition är att vara marknadsledande när det gäller kvalitet och patientsäkerhet. När patienterna får svara på frågor kring vårdkvalitet får Praktikertjänsts mottagningar i genomsnitt högre betyg än både övriga privata aktörer samt offentliga verksamheter.
Praktikertjänsts långsiktiga mål är att säkerställa och utveckla vården som bolaget erbjuder patienterna. Arbete med kvalitet och patientsäkerhet grundas på regelverken för hälso- och sjukvårdslagen, tandvårdslagen, patientdatalagen och patientsäkerhetslagen med tillhörande föreskrifter.
Praktikertjänsts ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet ska säkerställa att allt arbete följer lagar och föreskrifter, och utförs i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Praktikertjänst har även ett internt diplomerings- och certifieringssystem som ser till att alla verksamheter uppfyller myndigheternas krav. Verksamheterna inom Hälso- och sjukvård och Tandvård diplomeras årligen.
Praktikertjänst arrangerar årligen en Patientsäkerhetsvecka för att inspirera alla våra verksamheter till ett aktivt och långsiktigt arbete med patientsäkerhet.
Läs mer om veckan härKvalitetsarbetet utgår ifrån vår vision: Långsiktigt hållbar/hälsosam vård för alla i hela Sverige och vårt långsiktiga mål: En verksamhet med säker och resurseffektiv styrning för patienter, medarbetare, miljö och allmänhetens bästa.
Läs policyn härPatienter och närståendes synpunkter och klagomål är viktiga för att kunna vidareutveckla och säkra upp vården. Här visar vi hur du gör om du inte är nöjd.
Spela uppOm det uppstår problem eller om du har synpunkter i samband med ditt besök på en av våra verksamheter i Praktikertjänst AB, är vi tacksamma om du uppmärksammar oss på det.
Spela uppVarje dag får tusentals patienter vård i Praktikertjänsts verksamheter inom hälso- och sjukvård och tandvård. Att erbjuda vård av god kvalitet och hög säkerhet är en självklarhet.
I Praktikertjänsts patientsäkerhetsberättelse för 2024 redogör bolaget för patientsäkerhetsarbetet under året med tillhörande exempel på hur arbetet för att förbättra den kliniska kvaliteten fortgått.
Praktikertjänsts affärsområde tandvård är den största aktören i Sverige inom privat driven tandvård och verkar huvudsakligen inom allmäntandvård. Inom tandteknik har Praktikertjänst totalt elva delägarledda laboratorier, samt
dotterbolaget Altrodent, och verksamheterna präglas av hög hantverksmässig och teknisk specialistkompetens.
Alla kunder till Praktikertjänsts tandtekniker ska känna sig trygga med att produkterna är utformade och genomförda i samråd med beställande tandläkare.
Läs rapport