en bild

Kombinerad mottagning ska ge bättre vård

I september 2022 öppnade Praktikertjänst en kombinerad tandvårdsmottagning och vårdcentral i Upplands Väsby. Mottagningen är den första i sitt slag och kombinerar Praktikertjänsts erbjudande inom tandvård och primärvård.

Under hösten 2022 startade Praktikertjänst en tredje vårdcentral i Upplands Väsby utanför Stockholm. Den nya enheten ligger vägg i vägg med Stora Wäsby Tandvård, en tandvårdsmottagning som också ingår i Praktikertjänst.

– Genom att kombinera våra erbjudanden inom både tandvård och primärvård skapar vi ett helt nytt vårdnav i Upplands Väsby. Patienterna får möjlighet att få vård och behandling för många olika besvär, oavsett om det gäller munnen eller andra delar av kroppen, säger Carina Olson, vd och koncernchef på Praktikertjänst, och lägger till:

– Det är ett riktigt spännande initiativ som ska förbättra både vården och tillgängligheten. Min förhoppning är att ta konceptet vidare till andra platser runt om i Sverige.

Patienter är vinnarna
Tandvårdsmottagningen och vårdcentralen – som drivs inom Praktikertjänst Dental respektive Praktikertjänst Vård – arbetar under samma tak på Stora Wäsby Gård. Bakom den vackra entrén tar patienten vänster för att besöka tandvården och höger för att besöka vårdcentralen.

– Munhälsan har stor betydelse för den allmänna hälsan och tvärtom. Därför har patienterna mycket att vinna på ett nära samarbete mellan tandvården och primärvården, säger Eva Björkman, tandläkare och verksamhetschef på Stora Wäsby Tandvård.

– Vi har haft ett stort intresse sedan vi startade vårdcentralen och många patienter uppskattar att vi bygger broar mellan tandvården och vårdcentralen. Vi har också ett liknande arbetssätt som man har i tandvården. Vid varje planerad kontroll träffar patienten samma läkare eller sjuksköterska. Det skapar bättre vård och kontinuiteten är något som många patienter känner stor trygghet i, säger Pernilla Kadry, distriktssköterska och verksamhetschef på Stora Wäsby Vårdcentral.

Samverkan ger bättre vård
Tandvårdskliniken och vårdcentralen har skapat en personlig miljö, där både patienter och medarbetare ska känna sig välkomna.

– En viktig del i vårt samarbete är närheten mellan verksamheterna. Därför är det viktigt att vi känner varandra och har förståelse för varandras verksamheter. Under hösten genomförde vi en första gemensam utbildning inom tandvårdsstöd där vi diskuterade olika patientgrupper, deras utmaningar gällande både munnen och övriga kroppen och hur vi kan samverka för att förbättra och underlätta för våra gemensamma patienter, förklarar Pernilla Kadry.