Ny vd- och koncernchef för Praktikertjänst

Johan Fredriksson har anställts som ny vd och koncernchef för Praktikertjänst AB.

Johan Fredriksson är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Han har bred erfarenhet från vård- och omsorgssektorn och har bland annat arbetat som chef för affärsutvecklingen inom Stockholms läns landsting (SLL), varit vd för Aleris Psychiatri & Care AB samt CFO och vvd för Frösunda LSS. Johan Fredriksson är född 1964 och kommer närmast från Uppsala Vård och Utbildning där han varit vd.

- Johan har också varit biträdande direktör i PwC där han jobbade med rådgivning till den privata hälso- och sjukvårdssektorn.Vi är glada att ha kunnat rekrytera en person med Johans breda erfarenhet från ledande befattningar inom både offentlig och privat vårdsektor. Det passar väldigt väl in i Praktikertjänsts affärsmodell, säger Urban Englund, styrelseordförande i Praktikertjänst.

Johan Fredriksson tillträder som vd och koncernchef i Praktikertjänst den 1 september 2014. Han efterträder Erik Strand, styrelseledamot i Praktikertjänst AB, som har varit vd sedan den 10 maj då Carola Lemne slutade på Praktikertjänst.