Vanliga frågor om Mitt PTJ

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Mitt PTJ.

Jag behöver teknisk support

Vid frågor av rent teknisk karaktär är du välkommen att skicka e-post till vår tekniska support på mobilapp@ptj.se alternativt ringa oss på 010-128 00 10. I alla andra frågor ber vi dig att vända dig direkt till den mottagning du söker vård hos.

Öppettider

Mitt PTJ bemannas vanligen vardagar under kontorstid. Tiderna kan variera beroende på vilken mottagning du kontaktar. 

Vem får jag hjälp av?

Tjänsten bemannas av samma vårdpersonal som du möter när du ringer eller besöker din mottagning.

Hur mycket kostar det?

Tjänsten är momsfri och anges i svenska kronor (SEK). Specificerade patientavgifter kan tillkomma. Prisuppgifter finns på mottagningens hemsida och följer regionens direktiv.

Radera konto

För att ta bort ditt konto och få dina uppgifter i tjänsten Mitt PTJ raderade, loggar du antingen in i appen Mitt PTJ alternativt skickar e-post till mobilapp@ptj.se.
I appen Mitt PTJ kan du skicka in en begäran när du är inloggad. Du gör detta genom att gå till navigeringen längst ner i appen och klicka på Mer, Dina uppgifter och sedan på den länk som heter Radera konto. Du får här information om vad som händer när begäran är inskickad, handläggningstid etc.
När du skickar e-post till oss med en begäran om att radera konto så startas ett ärende hos Praktikertjänst. Handläggningen sker skyndsamt, men ibland kan det ta upp till 30 dagar. Under tiden vi handlägger din begäran kan du fortfarande starta nya vårdärenden. Vi genomför inte raderingen så länge du har ett pågående digitalt vårdärende.

I ditt e-postmeddelande med begäran om radering behöver du ange ditt förnamn, efternamn, personnummer och ett telefonnummer som vi kan nå dig på.
Efter att din begäran inkommit kontaktar vi dig via telefon för att säkerställa att begärd radering gäller rätt person. Utan denna bekräftelse på rätt identitet kommer vi inte att kunna fullfölja ärendet.

Ett raderat konto kan inte återskapas. Om du vill kan du skapa ett nytt konto när ditt gamla är borttaget.

Vilka uppgifter raderas?

De flesta uppgifter om dig raderas, till exempel:

  • dina kontouppgifter (till exempel namn och mobilnummer)
  • dina svar i hälsorelaterade formulär
  • uppgifter som du har fyllt i/lämnat i ärenden.
Vilka uppgifter raderas inte?

Vi har en rättslig skyldighet eller laglig rätt att behålla vissa uppgifter, till exempel:

  • information som har dokumenterats i din journal
  • information som är nödvändig för viss ekonomiadministration.

 

Kontakta Praktikertjänsts dataskyddsombud på dso@ptj.se om du bara vill radera specifika uppgifter eller har andra frågor.