Maria Ardstål digitaliseringschef på Praktikertjänst

Maria Ardstål har utsetts till digitaliseringschef på Praktikertjänst. Hon kommer närmast från en tjänst som managementkonsult inom digitalt förändringsarbete och har i den rollen arbetat heltid med Praktikertjänsts utvecklingsområde PTJ Digital sedan januari 2018. Maria Ardståls tjänst är ny och hon blir medlem av koncernledningen och tillträder i december 2018.

Maria Ardstål har lång erfarenhet av teknikutveckling och digitalt förändringsarbete – både som konsult och som anställd på TV4-gruppen och på Nordic Cinema Group. Hon har även som konsult arbetat med kunder inom hälso- och sjukvården, däribland Karolinska sjukhuset, Apoteksgruppen och Stockholms läns landsting.

- Genom Maria Ardstål får vi in en person med både driv och erfarenhet från att utveckla och lansera digitala tjänster på hårt konkurrensutsatta marknader. Hon har i rollen som konsult varit delaktig i att utveckla och lansera både PTJ Digital och en digital vårdtjänst, och nu lägger vi in ytterligare en växel för att stärka upp koncernens digitala erbjudanden, säger Praktikertjänsts vd och koncernchef Erik Strand.

Maria Ardståls uppdrag är tvärfunktionellt och spänner över hela koncernen. Utifrån ett digitaliseringsperspektiv ska hon fokusera på att utveckla smarta lösningar och tjänster som gör nytta för både patienter och medarbetare.

- Digitaliseringen har gått från att i många organisationer ha varit ett sidospår till att vara en naturlig del av verksamheten och affärsmodellen. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans och ta del av kloka idéer för att utveckla smartare och kostnadseffektivare arbetssätt som också vässar både kvalitet och tillgänglighet, säger Maria Ardstål, tillträdande digitaliseringschef på Praktikertjänst.

Praktikertjänsts pressjour, tel: 010-128 36 66