Extern bild

Cederkliniken i Piteå startar digital vårdtjänst

Publicerad:

Den 3 mars startar Cederkliniken en digital vårdtjänst – Praktikertjänst24 – som bland annat erbjuder ökad tillgänglighet och snabba bedömningar samt skapar mer tid för komplexa besvär. Tjänsten bemannas av mottagningens medarbetare och patienter kan när som helst påbörja ett ärende.

Praktikertjänst24 kopplar ihop nätbaserad och fysisk vård och är avsedd för både akuta lättare besvär och mer komplexa långvariga problem. Patienter kan starta ett ärende dygnet runt och mottagningens medarbetare – däribland läkare, sjuksköterskor och sjukgymnaster – svarar snabbt via chatt eller video mellan kl. 08.00 och 15.00 på vardagar.

- Vi har under flera år följt utvecklingen av nätbaserad vård och nu känner vi att det är läge att komplettera verksamheten med en egen tjänst där vi kan möta våra patienter på en ny och spännande arena, säger Petter Tuorda, specialist i allmänmedicin och verksamhetschef på Cederkliniken.

Genom Praktikertjänst24 får Cederklinikens patienter tillgång till mottagningens samlade kompetens via en central digital ingång och tjänsten är helt i linje med flera av förslagen som presenterats i den statliga utredningen Digifysiskt vårdval.

- Patienter efterfrågar i allt högre grad snabbhet och tillgänglighet och då är en digital vårdtjänst ett bra komplement till ett fysiskt besök. Samtidigt är det viktigt att behålla den personliga kontakten mellan medarbetare och patient, säger Petter Tuorda.

Plattformen har utvecklats av vårdbolaget Praktikertjänst, där Cederkliniken ingår. Och tjänsten syftar till att skapa en smartare och mer tillgänglig vård samt bidra till effektivare arbetsflöden för mottagningens medarbetare.

- Via tjänsten kommer vi att kunna ge patienter en mer tillgänglig och mer sammanhållen vård där patienten snabbare ska få möta rätt vårdnivå, exempelvis läkare eller sjuksköterska. Dessutom slipper patienterna telefonkö och passa tider för när vi ringer upp, säger Petter Tuorda.

Cederkliniken har cirka 12 200 listade patienter och de kan via tjänsten nu söka vård för 270 olika sökorsaker, allt från hudutslag och halsont till trötthet och psykisk ohälsa. Patienten loggar in via bank-id och svarar på ett antal frågor om besvären och skickar vid behov även med bild. Därefter finns möjlighet att via chatt eller video få kontakt med vårdpersonal, och om det krävs ett fysiskt besök bokas det enkelt in via plattformen.

- Som läkare får jag direkt en bra bild av patientens besvär och kan ofta snabbt se vad det rör sig om för besvär. Många besök kommer vi att kunna hantera genom ett eller två chattmeddelanden, alternativt så kommer vi snabbt kunna erbjuda en tid för kompletterande fysisk undersökning, förklarar Petter Tuorda, och avslutar:

- Tjänsten innebär en stor tidsbesparing för våra patienter och den effektiviserar också hanteringen av enklare åkommor, vilket gör att vi kommer att få mer tid till patienter med mer komplexa besvär och de som inte har tillgång till digitala verktyg. Målet är att skapa mer tid för våra multisjuka äldre, och telefonen kommer vi alltid att ha kvar, men den kommer endast att vara ett komplement till vårt digitala arbetssätt.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Petter Tuorda, specialist i allmänmedicin och verksamhetschef, Cederkliniken, e-post: petter.tuorda@ptj.se

Erik Magni, presschef, Praktikertjänst, e-post: erik.magni@ptj.se, tel: 0703-26 50 98

Tillbaka

Blocks