Praktikertjänst startar pilotprojekt för tandvård i mobilen

Vårdföretaget Praktikertjänst kommer under fyra veckor i maj att driva ett pilotprojekt med en digital tandläkarmottagning för patienter i Stockholmsregionen. I projektet erbjuds patienter som är 24 år och äldre kostnadsfri tandvårdsrådgivning via chatt eller video. Syftet med projektet är att utvärdera hur digitala verktyg kan användas för att möta patienter inom tandvården.

Genom pilotprojektet ”Träffa tandläkaren i mobilen” – som pågår mellan den 5 och 28 maj – erbjuds patienter i Region Stockholm kostnadsfri tandvårdsrådgivning via nätet på tisdagar, onsdagar och torsdagar mellan klockan 09.00 och 16.00.

- Målet på sikt är att skapa en smart tjänst med hög tillgänglighet där vi kan ge träffsäkra bedömningar och på så sätt frigöra mer tid för komplexa tandvårdsbesvär i den fysiska tandvården, säger Carl-Olof Veraeus, digital verksamhetsutvecklare på Praktikertjänst.

Den tekniska lösningen bakom tjänsten är Praktikertjänst24 som utvecklats tillsammans med Doctrin och som ursprungligen tagits fram för digitala vårdmöten i primärvården. Journalföringen sker i det egenutvecklade systemet Frenda.

- Vi har under flera år följt utvecklingen av nätbaserad vård och har en lösning för patienter inom hälso- och sjukvård. Nu vill vi ta ytterligare ett steg och undersöka hur intresset och möjligheterna ser ut inom tandvården, säger Carl-Olof Veraeus.

För att träffa ”tandläkare i mobilen” behövs dator, surfplatta eller smartphone samt ett bank-id och patienten loggar in via på Praktikertjänsts webbsida för att starta sitt digitala besök.

- Projektet ligger i tiden eftersom många patienter på grund av coronaviruset inte besöker tandvården och nu hoppas jag att vi på distans kan avhjälpa vissa enklare besvär, säger Anders Jonsson, tandläkare på Praktikertjänst och en av de som bemannar tjänsten, och fortsätter:

- Jag har arbetat som tandläkare i 35 år och har nästan enbart hanterat traditionella besök på en klinik. Det blir ett spännande steg att testa rådgivning vid nätet, och vid behov kommer vi också hjälpa patienter att boka tid på en mottagning för ett fysiskt besök.

Carl-Olof Veraeus, digital verksamhetsutvecklare, Praktikertjänst, e-post: carl-olof.veraeus@ptj.se, tel: 070-7893714

Anders Jonsson, tandläkare och kvalitetschef, Praktikertjänst, e-post: anders.jonsson@ptj.se, tel: 070-6249650

Erik Magni, presschef, Praktikertjänst, tel: 0703-265098, e-post: erik.magni@ptj.se