Praktikertjänst tar över Vårdcentral Koppardalen i Avesta

Vårdföretaget Praktikertjänst har tecknat avtal med Wisén Invest i Avesta AB om att ta över Vårdcentral Koppardalen i Avesta. Mottagningen startades 2011 och har idag drygt 6 000 listade patienter. Verksamheten blir Praktikertjänsts 83:e vårdcentral och den första i Region Dalarna.

Praktikertjänst är ett vårdföretag som ägs av omkring 1 500 läkare, sjuksköterskor, tandläkare, tandtekniker och fysioterapeuter. Bolaget har funnits i över 60 år och har verksamhet i 220 av landets 290 kommuner. Den huvudsakliga verksamheten är primärvård och allmäntandvård och Praktikertjänst har cirka 7 000 anställda.

Idag driver Praktikertjänst 82 vårdcentraler i 14 regioner, och nu är det klart med ytterligare en vårdcentral i ännu en region.

- Med förvärvet av Vårdcentral Koppardalen tar vi steget in i Region Dalarna, och det är väldigt glädjande att få möjlighet att vara med och utveckla hälso- och sjukvården på ännu fler platser. Verksamheten kommer att drivas i samma anda som tidigare med fokus på kvalitet och trygghet där vi siktar på att erbjuda fast bemanning och möjlighet att träffa samma läkare vid varje planerad kontroll, säger Carina Olson, Praktikertjänsts vd och koncernchef.

Mottagningen – som drivs inom vårdval primärvård på uppdrag av Region Dalarna – har omkring 25 medarbetare och erbjuder hela primärvårdsuppdraget.

- De senaste åren har vi vuxit med många nya patienter och ambitionen är att växa ytterligare. Därför har det blivit tydligt att vi behöver verka i ett större sammanhang där vi kan ta del av mer resurser och ett kollegialt samarbete för att erbjuda ännu bättre vård. Praktikertjänst matchar våra krav på ett bra sätt, säger Jaana och Christian Wisén på Vårdcentral Koppardalen, och fortsätter:

- Praktikertjänst motsvarar våra förväntningar på god vård och bolaget är dessutom erkänt för bra arbetsmiljö med nöjda medarbetare och patienter. Vi är stolta över vad vi med personalen lyckats bygga upp från grunden och är helt trygga med att både patienter och medarbetare kommer att trivas ännu bättre framöver.

När mottagningen nu övergår i ny regi kommer verksamhetschefen Jaana Wisén och samtliga medarbetare att arbeta kvar.

På sikt kommer verksamheten också att erbjuda listade patienter möjlighet till digitala vårdmöten via Mitt PTJ, en egenutvecklad digital vårdtjänst som fungerar som en förlängning av mottagningen. Tjänsten är öppen dygnet runt och patienterna kan när som helst påbörja ett ärende eller besök och få svar under mottagningens ordinarie öppettider.

- Genom Mitt PTJ kan vi trots pandemin ge patienter en mer tillgänglig och mer sammanhållen vård där patienten snabbare ska få möta rätt vårdnivå, exempelvis läkare eller sjuksköterska. Dessutom slipper patienterna telefonkö och passa tider när vi ringer upp, säger Carina Olson, och fortsätter:

- Det är en trygghet både för oss och patienterna att verksamhetschefen och andra medarbetare fortsätter i verksamheten. Det kommer att bli en mjuk övergång och patienterna kommer att känna igen sig.

Övertagandet väntas ske den 1 januari 2022 och mottagningen kommer drivas inom PTJ Vård.

Praktikertjänsts pressjour, tel: 010-128 36 66, e-post: press@ptj.se