Praktikertjänst tar över Smålandshälsan i Ljungby

Vårdföretaget Praktikertjänst har tecknat avtal om att ta över Smålandshälsan i Ljungby AB. Mottagningen startades 2011 och har idag omkring 4 500 listade patienter. Verksamheten blir Praktikertjänsts 86:e vårdcentral och den första i Region Kronoberg.

Praktikertjänst är ett vårdföretag som ägs av omkring 1 500 läkare, sjuksköterskor, tandläkare, tandtekniker och fysioterapeuter. Bolaget har funnits i över 60 år och har verksamhet i 220 av landets 290 kommuner. Den huvudsakliga verksamheten är primärvård och allmäntandvård och Praktikertjänst har cirka 7 000 anställda.

Idag driver Praktikertjänst 85 vårdcentraler i 15 regioner, och nu är det klart med ytterligare en vårdcentral i ännu en region.

- Jag är själv smålänning så att ta över Smålandshälsan känns lite extra speciellt för mig. Vi ser fram emot att ta över mottagningen och det är en förmån för oss att få möjlighet att vara med och utveckla och ytterligare förbättra hälso- och sjukvården i fler delar av landet, säger Praktikertjänsts vd och koncernchef Carina Olson.

Mottagningen – som drivs inom vårdval primärvård på uppdrag av Region Kronoberg – har omkring 15 medarbetare och erbjuder hela primärvårdsuppdraget samt två tilläggsuppdrag.

- Vi har drivit Smålandshälsan i över tio år och känner att det är dags att lämna över stafettpinnen till en annan aktör. Praktikertjänst ägs och drivs av bland annat läkare och sjuksköterskor och kändes som det naturliga valet för oss. Vi vill tacka alla patienter och medarbetare för förtroendet och vi känner oss helt trygga med att verksamheten framöver kommer att bli ännu bättre, säger Olle Mårtensson, verksamhetschef och ägare till Smålandshälsan.

Praktikertjänst kommer att arbeta för att utveckla verksamheten med fokus på god bemanning samt hög tillgänglighet, kvalitet och kontinuitet.

På sikt kommer verksamheten exempelvis att erbjuda listade patienter möjlighet till digitala vårdmöten via Mitt PTJ, en egenutvecklad digital vårdtjänst som fungerar som en förlängning av mottagningen. Tjänsten är öppen dygnet runt och patienterna kan när som helst påbörja ett ärende eller besök och få svar under mottagningens ordinarie öppettider.

- Vårt mål är förstås att alla medarbetare ska arbeta kvar på mottagningen och att patienterna ska känna igen sig. Samtidigt har mottagningen utvecklingspotential och genom exempelvis ökad digitalisering kan vi ge patienterna en mer tillgänglig och mer sammanhållen vård där patienten snabbare ska få möta rätt vårdnivå, exempelvis läkare eller sjuksköterska. Dessutom slipper patienterna telefonkö och passa tider när vi ringer upp, säger Björn Jonasson, chef för Praktikertjänst Vård.

Övertagandet är villkorat godkännande av Region Kronoberg. Mottagningen kommer att drivas inom Praktikertjänst Vård.

Praktikertjänsts pressjour, tel: 010-128 36 66, e-post: press@ptj.se