Norrskenets hälsocentral öppnar fyra servicepunkter i Norrbotten

Norrskenets hälsocentral – med mottagningar i Karesuando, Vittangi och Kiruna – har tecknat avtal med Region Norrbotten om att starta fyra servicepunkter i de norra delarna av länet. Servicepunkterna kommer att finns i Svappavaara, Masugnsbyn, Lannavaara och Saivomuotka.

Norrskenets hälsocentral – som ingår i vårdföretaget Praktikertjänst – öppnade i maj 2015 och är Sveriges nordligaste vårdgivare. Verksamheten driver sedan tidigare mottagningar i Karesuando, Vittangi och Kiruna, men kommer nu också att öppna servicepunkter på fyra olika orter – Svappavaara, Masugnsbyn, Lannavaara och Saivomuotka.

På servicepunkterna – som bemannas av antigen en sjuksköterska eller en undersköterska – kommer Norrskenet att driva en mindre verksamhet och hålla öppet minst en dag varannan vecka. Vårdutbudet som erbjuds innehåller provtagning samt enklare medicinska åtgärder, exempelvis blodtryckskontroll och enklare omläggningar.

- Det här är ett viktigt uppdrag som innebär att vi kan förbättra kontinuiteten samtidigt som vi gör vården mer tillgänglig för våra patienter, som många gånger är äldre och kan ha svårt att ta sig långa avstånd, säger Stina Lundberg, verksamhetschef och kurator på Norrskenets hälsocentral, och fortsätter:

- Parallellt med servicepunkterna erbjuder vi också våra patienter en digital lösning via tjänsten Mitt PTJ. Den tjänsten innebär bättre tillgänglighet och en mer sammanhållen vårdkedja, men många gånger behöver vi träffa patienten fysiskt, och då blir de här servicepunkterna viktiga.

De första servicepunkterna – Svappavaara och Masugnsbyn – öppnar i mars och senare under våren öppnar Lannavaara och Saivomuotka. Information om platser och öppettider kommer att kommuniceras via Facebook och i Annonsbladet.

För ytterligare frågor, kontakta gärna:

Praktikertjänsts pressjour, tel: 010-128 36 66, e-post: press@ptj.se