Praktikertjänst släpper fyra filmer om psykisk hälsa

Idag – lagom till Världsdagen för psykisk hälsa – publicerar Praktikertjänst fyra korta informationsfilmer. Leg. psykoterapeut Camilla Ericsson berättar om ångest, depression, sömnsvårigheter och stressproblematik och ger handfasta råd kring vad man själv kan göra för att hantera och förebygga ohälsa redan idag.

Den psykiska hälsan har löpande försämrats under det senaste decenniet och sjukskrivningar på grund av psykisk ohälsa är de sjukskrivningar som ökat mest sedan 2010. Det visar en rapport från försäkringsbolaget Skandia.

Under 2010 låg sjukskrivningar på grund av psykisk ohälsa på 30 procent av sjukskrivningarna. Under 2021 uppgick de till hela 45 procent.

- Vår psykiska hälsa har stadigt försämrats under en lång period, och det skapar mycket lidande och stora kostnader för både den enskilda och för samhället i stort. Det är därför oerhört viktigt att vi sprider kunskap om hälsofrämjande beteenden som kan skydda mot ohälsa i alla åldrar och att vi gör psykologiska interventioner lättillgängliga, vilket är syftet med filmerna, säger Camilla Ericsson, leg. psykoterapeut på Bålstadoktorns vårdcentral i Region Uppsala.

För att lyfta fram frågor kring psykisk hälsa och skapa stöd för personer som lider av psykisk ohälsa har WHO tagit initiativ till Världsdagen för psykisk hälsa, World Mental Health Day.

- Den här dagen är ett bra tillfälle att lyfta frågor som handlar om vår psykiska hälsa och belysa hälsofrämjande beteenden som gynnar hälsa och välbefinnande. Jag tycker att vi behöver fokusera mer på att jobba med förebyggande insatser redan i tidig skolålder för att förhindra utvecklingen av ohälsa. Det förebyggande arbetet bör vara lika självklart som att vi erbjuder vård när ohälsa utvecklats, förklarar Camilla Ericsson, och fortsätter:

- Det är viktigt att vi pratar om både psykisk hälsa och ohälsa och att kunskap och råd når ut till alla, oavsett om man är frisk eller har utvecklat psykisk ohälsa. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det vi gör också påverkar hur vi mår. Det innebär att vi redan idag kan göra förändringar som leder till ett förbättrat mående över tid.

Förhoppningen med filmerna är att svara på frågor och att ge tydliga råd för vad man själv kan tänka på, och göra, för att påverka hälsan i positiv riktning.

- För att vi människor ska kunna upprätthålla en god hälsa är det viktigt att våra grundläggande behov av mat, sömn och fysisk aktivitet tillgodoses, säger Camilla Ericsson, och ger tre råd:

- Vi mår som allra bäst när vi äter varierat och regelbundet, gärna minst tre måltider per dag. Vi mår också bra av sömnrutiner, alltså att gå upp och gå och lägga sig ungefär samma tid varje dag. Det tredje är att röra på sig med regelbundna pulshöjande aktiviteter, förklarar Camilla Ericsson och avslutar:

- Att uppleva psykisk ohälsa är vanligt och är en del av livet. Majoriteten av alla som upplever psykisk ohälsa gör det bara under en begränsad period och det finns sätt att skapa motståndskraft under tuffa perioder. Motståndskraft skapar du bland annat genom att ta hand om både din psykiska och fysiska hälsa.

Ta del av filmerna om ångest, depression, stress och sömnsvårigheter i spelarna nedan. De finns också publicerade på Youtube och i Praktikertjänsts sociala kanaler.