Hållbarhetsprofilen Emma Ihre invald i Praktikertjänsts styrelse

Hållbarhetsprofilen Emma Ihre har valts in i vårdbolaget Praktikertjänsts styrelse. Emma Ihre har en lång och bred bakgrund inom hållbarhetsfrågor och är idag hållbarhetschef på Embracer Group samt vice ordförande för AP7. Samtidigt har tandläkare Annelie Forneheim också valts in i Praktikertjänsts styrelse.

Praktikertjänsts styrelse valdes av årsstämman den 27 april och består av åtta stämmovalda ledamöter samt sex arbetstagarrepresentanter och suppleanter.

Vid årsstämman valdes civilekonomen Emma Ihre och tandläkaren Annelie Forneheim in som nya styrelseledamöter och de ersatte civilekonomen Anna Omstedt Lindgren och tandläkaren Li Hansson.

Emma Ihre är idag hållbarhetschef på Embracer Group och har en bakgrund som hållbarhetschef på advokatbyrån Mannheimer Swartling och som ansvarig för hållbart företagande på finansdepartementet. Emma Ihre är vidare styrelseledamot och vice ordförande för AP7 samt adjungerad styrelseledamot och investor ombudsman för Nordkinn Asset Management.

- Jag vill rikta ett varmt tack till årsstämman för förtroendet och i rollen som styrelseledamot hoppas jag kunna bidra med förståelse för hållbarhets- och lagstiftningsfrågor och att Praktikertjänst verkar för en mer hållbar framtid. Praktikertjänst är ett bolag med starka och tydliga värderingar som vågar lyfta fram de långsiktiga utmaningar som både samhället och vården står inför. Tillsammans med styrelsen och delägarkooperativet hoppas jag kunna bidra till att skapa konkreta värden för både bolaget och samhället i stort, säger Emma Ihre.

Annelie Fornheim är tandläkare, delägare i Praktikertjänst och verksamhetschef på Örebro Tandhälsa. Hon har arbetat i Praktikertjänst sedan 2006 och har under åtta år varit både ledamot och styrelseordförande för Praktikertjänsts tandläkarförening samt arbetstagarrepresentant i Praktikertjänsts styrelse mellan 2021 och 2024.

- Jag är stolt över att ha valts in i Praktikertjänsts styrelse och hoppas kunna bidra med kunskap om tandvården, kvalitetsutveckling och vikten av ett starkt gemensamt varumärke. Tillsammans har vi i styrelsen ett viktigt uppdrag att förändra den svenska vården med fokus på långsiktighet, kontinuitet och tillgänglighet, säger Annelie Forneheim.

Vid årsstämman valdes även Edit Löfman in som ny arbetstagarrepresentant för Praktikertjänsts läkarförening och Jonas Ström valdes in som ny arbetstagarrepresentant för Praktikertjänsts tandläkarförening.