Extern bild

Ny mätning – tandvårdspatienterna fortsatt mest nöjda med Praktikertjänst

Publicerad:

Praktikertjänst landar återigen i toppen när Svenskt kvalitetsindex, SKI, mäter kundnöjdhet i tandvården. Med ett index på 83,1, jämfört med 79,4 året innan, är Praktikertjänst fortsatt ohotad etta när patienterna får bestämma.

SKI mäter varje år kundnöjdheten i en rad olika branscher, däribland tandvården. Det är en bransch som ända sedan mätningarna startade för över 20 år sedan haft mycket nöjda kunder.

I årets mätning landar tandvårdsbranschen på ett index på 74,7, ett tapp från fjolårets 75,5. Samtidigt ökar den privata tandvården och går från ett index på 79 till 80,8, alltså väsentligt över branschen som helhet. Praktikertjänst ökar nästan fyra punkter till ett index på 83,1 och är därmed återigen i topp och ökar dessutom avståndet till övriga vårdgivare.

- Vi är såklart otroligt glada över att tandvårdspatienterna fortsätter att vara mest nöjda med oss på Praktikertjänst. Samtidigt backar branschen som helhet något, även om patienterna fortsatt är nöjda med vårdgivarna och vården vi erbjuder, säger Anders Jonsson, chefstandläkare på Praktikertjänst.

I mätningen framgår att Praktikertjänst ökar i samtliga sex huvudkategorier – image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet, prisvärdhet och lojalitet. De största skillnaderna mellan Praktikertjänst och tandvårdsbranschen finns framför allt i kategorierna lojalitet, image och förväntningar.

- Jag är otroligt stolt över att vi år efter år placerar oss i toppen och att patienterna upplever att vi är proaktiva, tillgängliga, att vi är måna om deras munhälsa och att vi är båda lyhörda och engagerade. Dessutom uppskattar många att man som patient vid varje planerat besök ofta får träffa samma tandläkare eller tandhygienist. Det skapar trygghet och en bättre vård, säger Annelie Forneheim, tandläkare och verksamhetschef på Örebro Tandhälsa, och fortsätter:

- Jag tror att våra goda resultat bygger på en kombination av den lilla verksamhetens småskalighet och entreprenörskap tillsammans med det stora bolagets kraft och gemenskap. Erfarenhetsutbytet i Praktikertjänst gör det roligt att driva det kliniska arbetet framåt samtidigt som vi tillsammans löpande förbättrar våra verksamheter genom bland annat kvalitets- och verksamhetsutveckling.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Praktikertjänsts pressjour, tel: 010-128 36 66, e-post: press@ptj.se

Om undersökningen

Intervjuerna har genomförts via webbintervjuer mellan den 7 och 28 februari 2024. Målgruppen är ett slumpmässigt nationellt urval av personer som har besökt tandvården i Sverige under de senaste 24 månaderna. 806 intervjuer har genomförts totalt varav 400 på folktandvården och 406 på privat tandvård.

Tillbaka

Blocks