Praktikertjänst fortsatt i topp när Svenskt kvalitetsindex mäter kundnöjdhet i tandvården

Praktikertjänst landar återigen i toppen när Svenskt kvalitetsindex, SKI, mäter kundnöjdhet i tandvården. Med ett index på 79,4 (82,4) är Praktikertjänst fortsatt ohotad etta när patienterna får bestämma.

Svenskt kvalitetsindex, SKI, mäter varje år kundnöjdheten i en rad olika branscher, däribland tandvården. Det är en bransch som ända sedan mätningarna startade för över 20 år sedan haft mycket nöjda kunder.

Medelnöjdheten i alla kundnöjdhetsundersökningar landade under 2022 på 66,7 (67,8) och tandvården har ända sedan mätningarna startade legat väsentligt högre. Och 2022 är inget undantag.

Branschen som helhet landar på 75,5 (76,6), men den privata tandvården sticker ut med ett index på hela 79,0 (80,8). Praktikertjänst placerar sig med ett index på 79,4 (82,4) återigen högst.

Folktandvården har med ett index på 70,2 (70,4) en lägre kundnöjdhet, även om den fortfarande ligger över det snittet för samtliga branscher.

- Trenden att tandvårdspatienterna är mest nöjda med Praktikertjänst håller i sig och det är såklart väldigt glädjande. Samtidigt tappar både vi och branschen som helhet i nöjdhet, även om vi fortsatt ligger väsentligt över den genomsnittliga nöjdheten, säger Anders Jonsson, chefstandläkare på Praktikertjänst.

I undersökningen framgår att nöjdheten har pressats nedåt och det gäller samtliga kategorier som mäts. Men den kategori som fått mest genomslag i årets undersökning är frågan om pris, en dimension som blivit allt viktigare för konsumenter de senaste sex månaderna.

- Vi ser fortsatt att tandvården anses vara prisvärd eftersom vi levererar hög service och hög kvalitet samtidigt som vi lyckas leva upp till patienternas höga förväntningar, säger Anders Jonsson.

Det är en rad olika faktorer som spelar in i kundnöjdheten och bland de viktigaste är service, image och tillgänglighet, kategorier där Praktikertjänst presterar i topp.

- Att vi i Praktikertjänst år efter år placerar oss i topp bygger på den lilla verksamhetens småskalighet och entreprenörskap tillsammans med det stora bolagets kraft och gemenskap. Erfarenhetsutbytet i hela bolaget gör det lättare att driva kliniken framåt, exempelvis kvalitets- och patientsäkerhetsfrågor, säger Pierre Sohlberg, tandläkare och verksamhetschef på Tandvården Klaffbron i Malmö, och fortsätter:

- Vi förvaltar våra patienters förtroende väl och lyckas år efter år att erbjuda en trygg och personlig tandvård med stort fokus på service och kvalitet. Jag är otroligt stolt över att vi år efter år rankas högst av patienterna. Det är ett förtroende vi måste förvalta noga och därför måste vi fortsätta att blicka framåt och utvecklas.

För ytterligare frågor, kontakta gärna:

Praktikertjänsts pressjour, tel: 010-128 36 66, e-post: press@ptj.se

Om undersökningen

Intervjuerna genomfördes via telefon och webb under februari och mars 2023. Målgruppen var ett slumpmässigt nationellt urval av personer som har besökt tandvården i Sverige under de se­naste 24 månaderna. Totalt genomfördes 807 intervjuer; 405 på Folktandvården och 402 inom privat tandvård, varav 186 i Praktikertjänst.

Kundnöjdhetsindex kan anta värden mellan 0 och 100. Index över 75 är mycket bra medan betyg under 60 tyder på ett stort missnöje bland kunderna.