Praktikertjänst gör dokumentärfilm om coronapandemin

Under ett år har vårdföretaget Praktikertjänst dokumenterat hur coronapandemin påverkat patienter och vårdmottagningar och resultatet är dokumentärfilmen Tillsammans genom pandemin. Här intervjuas både patienter och medarbetare och alla vittnar om en oro för såväl sjukdomen som hur den påverkar tandvården och hälso- och sjukvården.

Från maj 2020 till maj 2021 har Praktikertjänst filmat, intervjuat och dokumenterat hur fem vårdverksamheter påverkats av coronapandemin. Det är två i Stockholm, en i Södertälje, en i Malmö och en i Nödinge i Västra Götaland. Parallellt gjordes också nedslag på Praktikertjänsts huvudkontor.

I dokumentären får tittaren följa verksamhetschefer, medarbetare och patienter som ger sin bild av pandemin och hur den påverkat dem i deras arbetsliv och vardag. Det är inledningsvis en ganska mörk bild, men den ljusnar allteftersom, framförallt när vaccineringen startar.

- Efter att viruset fått samhällsspridning i mars förra året var det som att tidböckerna hos våra tandvårdsmottagningar nästan raderades över en natt samtidigt som vårdcentralerna fick kämpa för att hantera sjukdomen och alla nya direktiv som kom från olika håll. Det var en situation som ingen hade stått inför tidigare och något vi kände behövde dokumenteras, säger Carina Olson, vd och koncernchef, Praktikertjänst.

Dokumentären visar ett historiskt skeende i samhället och ger inblick i en turbulent tid i den svenska vården.

- Hela Praktikertjänst påverkades på ett eller annat sätt och genom filmen lyfter vi fram många otroliga insatser som genomförts för att kunna ge patienterna vården som de behöver och har rätt till, säger Carina Olson.

De mottagningar som medverkar i filmen är Västervården i Vällingby, Praktikertjänst Ortopedi Stockholm, Hovsjö Rehab, Alepraktiken och Tandvården Skeppsbron.

Filmen har tagits fram i samarbete med Tale Content Creators och finns att se i sin helhet på Praktikertjänsts webbplats.

Erik Magni, presschef, Praktikertjänst, e-post: erik.magni@ptj.se, tel: 0703-265098