Kategorier för sidan Karriär

”Högre klinisk kvalitet skapar samhällsnytta”

Ivan Rosengren är tandläkaren från Borås som gärna sticker ut hakan när det gäller kvalitetsfrågor i branschen. Han ser det som sitt mål att bli lite bättre för varje dag – ett synsätt som inte har några förlorare.

  • Text Redaktionen

Ivan_Rosengren.png

Med ett fullspäckat schema kan det kännas övermäktigt att dessutom hålla sig ständigt uppdaterad kring de senaste rönen inom branschen. Men det finns mycket att vinna på att anamma en öppen inställning till det ständiga lärandet.

Ivan Rosengren på Tandvårdskompaniet i Borås menar att kvalitetsdiskussionen länge har varit i det närmaste obefintlig inom svensk tandvård. Men för ett par år sedan märkte han en markant skillnad i dialogen med Praktikertjänsts ledning.

– De lyssnar och tar de här frågorna på allvar, vilket inte är enkelt i ett så här stort företag. Särskilt inte om man vill gå hela vägen ut i praktik och inte bara fastna i dokument. Målet är att Praktikertjänst ska leverera Sveriges bästa tandvård, säger Ivan Rosengren.

Ständiga förbättringar

Iteration är en vanlig term inom tech-världen, där man aldrig tillåter sig att se en tjänst som helt färdig. Man jobbar istället med små steg framåt för att hela tiden förändra och förbättra funktioner och användargränssnitt. Ivan Rosengren ser tandläkarprofessionen på samma sätt. Han har som uttalat mål att bli bättre i morgon än han är i dag.

– Allting går alltid att göra ett litet, litet snäpp bättre. Det är mitt driv. Och jag sover gott om nätterna för jag vet att jag gjort mitt bästa.

Hur ska man anamma det här synsättet i en organisation?

– Det handlar om ledarskap, att få med sig medarbetarna. Då måste man vara tydlig med att förklara vad vi ska göra, och varför den nya metoden kommer att skapa ännu bättre resultat. I slutändan handlar det alltid om att göra situationen bättre för patienterna.

Du menar att det också bidrar positivt till samhällsekonomin. På vilket sätt?

– En generellt högre klinisk nivå ger spinoff-effekter. Vi får färre akuta fall, en bättre munhälsa, och i förlängningen billigare tandvård om vi gör det bra. Samhället tjänar på det eftersom det inte blir flera omgörningar på samma tand. För patienterna blir det prisvärt eftersom tänderna håller längre.

Det finns inga som förlorar på att vi höjer kvaliteten, menar Ivan Rosengren. Men det kräver fokus.

– Med det här synsättet vill man alltid lära sig mer. Ser man att det finns förbättringsmöjligheter går man en utbildning och lär sig något nytt. Det är därför vi har dragit igång utbildningssatsningen PTJ Exklusivt, där vi bjuder in världens främsta tandläkare och kombinerar teori och praktik, säger Ivan Rosengren.

Blocks

Våra utbildningar

Utbildning och verksamhetsutveckling är prioriterade områden för Praktikertjänst. Vi erbjuder både kortare kurser och efterutbildningar som löper över flera år.

 

Ta nästa steg!

Tillsammans blir vi bättre

På åttiotalet var det två. Idag är det fyrtio myndigheter som kontrollerar och ställer krav på oss i vården, varav hälften genom aktiv tillsyn och inspektion. Det tycker vi är bra, för det hjälper oss att bli bättre. Hos oss ska det vara lätt att göra rätt, vi håller koll åt dig. Det är bara en av fördelarna med Praktikertjänst.