Distriktsläkaren Sara Banegas på Ekerö tilldelas Läkarförbundets hederspris Läkare som leder

Sara Banegas – distriktsläkare och verksamhetschef på Ekerö vårdcentral – har tilldelats Läkarförbundets hederspris Läkare som leder. Priset delas ut till en medlem som framgångsrikt leder en verksamhet som bidrar till god vård, som visar kreativitet, är hängiven och som tar initiativ samt är en positiv förebild för kollegor. Priset delades ut under förbundets fullmäktigemöte den 18 november.

Sveriges läkarförbund har inrättat hederspriser för att uppmärksamma medlemmar som gjort extra insatser för läkarkåren eller förbundet. Hederspriset Läkare som leder tilldelades i år Sara Banegas med motiveringen:

”Med handlingskraft, en positiv attityd och förmågan att se möjligheter har Sara Banegas visat prov på framgångsrikt ledarskap i sin roll som verksamhetschef för Ekerö vårdcentral. Sara är en stor förebild och inspirationskälla för kollegor intresserade av chefskap och är dessutom en aktiv röst i vårddebatten som inte räds politiska diskussioner. Vården behöver fler som Sara Banegas!”

- Det är otroligt hedrande att ta emot det här priset och jag är både stolt och glad. Jag utbildade mig till läkare för att hjälpa och vårda sjuka och för att kunna göra det krävs ett ledarskap som värnar både patienter och medarbetare, säger Sara Banegas, distriktsläkare och verksamhetschef på Ekerö vårdcentral.

Utöver hederspriset Läkare som leder delade Läkarförbundet ut erkännande för en förtjänstfull insats till Maria Zetterlund Gustafsson och Jill Taube från Facebookgruppen ”Vem tar hand om doktorn?”. Osborne Bartleys stipendium till en läkarstudent som visat särskilt engagemang inom fackliga frågor tilldelades Elin Ekdahl.

Erik Magni, presschef, Praktikertjänst, tel: 0703-265098, e-post: erik.magni@ptj.se