Praktikertjänst säger upp vårdavtalet för Svea Vårdcentral i Säffle

Vårdkooperativet Praktikertjänst har sagt upp vårdavtalet för Svea Vårdcentral i Säffle i Region Värmland. Uppsägningstiden löper under tolv månader och bakgrunden till beslutet är svårigheter att rekrytera medarbetare till vårdcentralen. Praktikertjänst och Region Värmland för nu en dialog om en snabb och smidig lösning som kan trygga verksamheten.

Praktikertjänst är ett vårdkooperativ utan externa ägare och verksamheten bygger på att bolaget har verksamhetsansvariga delägare som också är kliniskt verksamma. Oftast handlar det om tandläkare och läkare, men kan även vara sjuksköterskor, fysioterapeuter eller andra legitimationsyrken i vården. På mindre orter och på landsbygden är det ofta svårt att rekrytera tillsvidareanställda läkare eller sjuksköterskor som också vill axla delägarrollen i Praktikertjänst.

- Vi har arbetat med att rekrytera ny kompetens till Svea Vårdcentral i flera år och tyvärr har vi inte lyckats hitta medarbetare och därför har vi valt att säga upp vårdavtalet med Region Värmland, säger Sofie Wallenberg, affärsområdeschef för hälso- och sjukvård på Praktikertjänst, och fortsätter:

- Att säga upp vårdavtalet var naturligtvis ett oerhört tufft beslut och jag beklagar att vi inte lyckats lösa situationen. Den ekonomiska verkligheten är tuff samtidigt som vi har vridit och vänt på alla stenar under många år, men inte kunnat hitta en långsiktig lösning för att driva verksamheten vidare.

Svea Vårdcentral öppnade under 2010 och har idag cirka 6 700 listade patienter och drygt 20 medarbetare.

Uppsägningstiden löper under tolv månader om parterna inte kommer överens om ett tidigare avslut. Samtidigt för Praktikertjänst och Region Värmland en dialog om en snabb och smidig lösning som kan trygga verksamheten. Region Värmland driver redan idag Vårdcentralen Säffle-Nysäter i samma fastighet där Svea Vårdcentral har sina lokaler.

- Vi kommer självklart att driva verksamheten vidare så länge det behövs samtidigt som vi tillsammans med regionen hoppas kunna skapa en långsiktig lösningen som möjliggör för patienter och medarbetare att ha en tillgänglig och lokal primärvård, säger Sofie Wallenberg.

Praktikertjänst kommer fortsatt att driva två vårdcentraler i Region Värmland– Kasernhöjden och Åttkanten i Karlstad – samt ytterligare 92 enheter i 15 andra regioner.

- Vi och många andra fristående och offentliga vårdgivare vet att det i många fall är tufft att rekrytera utanför de större tätorterna. Praktikertjänst är ett vårdkooperativ där de kliniskt verksamma äger och driver företaget. Den här verksamhetsmodellen skapar kontinuitet och långsiktighet för våra patienter, men ställer samtidigt krav på ordinarie bemanning, och i det här fallet har vi inte lyckats med rekryteringarna, säger Sofie Wallenberg.

Praktikertjänst för nu en dialog med Region Värmland om hur avslut av verksamheten ska hanteras på bästa sätt och alla listade patienter kommer att hållas informerade.

Praktikertjänsts pressjour, tel: 010-128 36 66, e-post: press@ptj.se

Taggar: