Nytt avsnitt av podden Vårdfrågan – vart är primärvården på väg?

Sedan den 1 juli 2021 är primärvården basen i hälso- och sjukvården. Men rapport efter rapport visar att primärvården går på knäna och att omställningen till en god och nära vård går trögt. Det senaste avsnittet av Vårdfrågan handlar om primärvården och vart den är på väg. Medverkar gör Magnus Isacson, ordförande SFAM, och Louise Madsen, ordförande DLF Stockholm.

Under flera år har primärvården varit i strålkastarljuset och två reformer mot en god och nära vård har sjösatts. Samtidigt går omställningen trögt, ökade resurser lyser med sin frånvaro och frustrationen i primärvården ökar.

”Det finns en acceptans med en ny regering och nytt styre i många regioner, men om det inte händer något substantiellt till 2024, exempelvis att man tar fram planer för hur man ska uppnå en på elvahundra, då tror jag att många kommer att känna att det här är hopplöst,” säger Magnus Isacson, ordförande för Svensk förening för allmänmedicin i podden.

”Det är en svår fråga att ställa om från sjukhusbaserad till primärvårdsbaserad vård och det kommer att vara kostsamt att göra den omställningen och någon måste våga ta den kostnaden. Och när det kostar så kommer det under den perioden att vara tungt,” säger Louise Madsen, ordförande för Distriktsläkarföreningen Stockholm i avsnittet.

Det 28:e avsnittet av Vårdfrågan handlar om primärvården, dess utmaningar och vart den är på väg.

Lyssna i spelaren nedan eller via ljudplattformarna Spotify, Itunes/Podcaster eller Soundcloud. Avsnittet är också tillgängligt på Praktikertjänsts webbplats.

Vårdfrågan är en podd där experter intervjuas om aktuella ämnen inom tandvård och hälso- och sjukvård. Podden tar upp en bred palett av ämnen och varje avsnitt är en djupdykning på mellan 20 minuter och 1 timme.

Praktikertjänsts pressjour, tel: 010-128 36 66, e-post: press@ptj.se